-

آشنایی با اختلال استرس و اضطراب شدید

اختلال استرس و اضطراب شدید

اختلال استرس و اضطراب شدید یا حاد یک وضعیت روانی است که می تواند بلافاصله پس از یک رویداد یا حادثه آسیب زا رخ دهد.

اضطراب هنگامی در فرد بروز می‌کند که شرایط استرس‌زا در زندگی او بیش از حد طولانی شود یا به‌طور مکرر رخ دهد. همچنین اگر دستگاه عصبی بدن نتواند به مرحله مقاومت تنیدگی پایان دهد و بدن برای مدتی طولانی همچنان بسیج باقی بماند. در این صورت بدن فرسوده و در برابر بیماری‌های جسمی و روانی  آسیب‌پذیر می‌ شود.

ندای____آرامش

علائم استرس و اضطراب شدید

علائم نفوذ افکار منفی

این کار زمانی رخ می دهد که فرد قادر به توقف مجدد رویداد آسیب زا از طریق مرور خاطرات، و یا رویاها نیست.

خلق منفی یا نامناسب

فرد ممکن است افکار منفی، غم و اندوه و بی حوصلگی و خلق پایین را تجربه کند.

علائم تجزیه ای یا گسیختگی

این علائم می تواند شامل حس تغییر در واقعیت، عدم آگاهی از محیط پیرامون و ناتوانی در به یاد آوری بخشهایی از رویداد آسیب زا باشد.

علائم اجتنابی

افراد مبتلا به این علائم عمدتا از افکار، احساسات، افراد یا مکانهای مرتبط با رویداد آسیب زا دوری می کنند.

علائم ﺑﺮاﻧﮕﯿﺨﺘﮕﯽ

این علائم می تواند شامل بی خوابی و سایر اختلالات خواب، دشواری در تمرکز و بی حوصلگی یا پرخاشگری، که می تواند به صورت کلامی یا فیزیکی باشد، است. فرد همچنین ممکن است دچار دلواپسی شود یا محتاط باشد و به راحتی دچار هول و تشویش ناگهانی شود.

علائم اضطراب شامل موارد ذیل هستند:

  • احساس وقوع فاجعه قریب الوقوع
  • نگرانی بیش از حد
  • دشواری در تمرکز
  • خستگی
  • بی قراری
  • مواجهه با افکار رقابت با دیگران
  • علاقه خود را به فعالیتهایی که زمانی لذت بخش بودند را از دست می دهد
  • اشتها یا وزن بدن تغیر می کند
  • به خودکشی یا خودزنی یا خود آسیب رسانی فکر می کند

تمامی این علائم، زندگی بیمار را به شدت دچار مشکل می‌کنند و به همین علت آشنایی با روش درمان استرس و اضطراب شدید بسیار لازم است.

راه‌های درمان استرس و اضطراب شدید

انجام مدیتیشن

مدیتیشن تسکین دهنده کوتاه مدت استرس است و مزایای مدیریت استرسی ماندگاری را نیز به همراه می آورد.اشکال مختلفی از مدیتیشن برای امتحان کردن وجود دارد – هر یک منحصر به فرد است و جذابیت خود را به ارمغان می آورد.

استراحت ماهیچه ها، تکنیکی است که به شما این امکان را می دهد تا تمام ماهیچه های بدن خود را رها و آرام کنید، گروه به گروه.جلسات ابتدایی چند دقیقه طول می کشد و به شما اجازه می دهد تا زمانی که این کار را انجام دهید، احساس راحتی و آرامش داشته باشید. با تمرین می توانید آرامش کامل بدنتان را در عرض چند ثانیه بدست بیاورید.

تمرین یوگا

یوگا از تمرینات تنفسی، مدیتیشن و ورزش سبک استفاده می کند.کار یک جلسه یوگا اولیه می تواند استرس را تسکین دهد و ادامه دادنش انعطاف پذیری بیشتری برای استرس به ارمغان می آورد.

تمرینات تنفسی

تمرینات تنفسی راحت تر و ساده تر هستند و می تواند در هر زمانی و هر جایی مورد استفاده قرار گیرد و به سرعت کار می کنند

بازی کردن

لذت بردن از بازی های خوب با گروهی از دوستان، یا حتی چیزی آرامش بخش، می تواند ذهن شما را از استرس دور کند و می تواند منجر به وضعیت آرام تری شود. در این میان بازی ها می تواند به خوبی جواب دهند، چون مردم آن قدر لذت می برند که به طور مرتب از آن ها استفاده می کنند.

موادی که به کاهش اضطراب کمک می‌کنند؟

تریپتوفان:

سروتونین که از مشتقات تریپتوفان است، به‌عنوان هورمون سرخوشی و حال خوب شناخته می‌شود. تخم‌مرغ، بوقلمون، شیر، گوشت قرمز، ماهی آزاد، کیوی، گوجه‌فرنگی، موز، گیلاس از جمله مواد افزایش دهنده سروتونین هستند. ورزش نیز سروتونین بدن را افزایش می‌دهد. کافئین نابود کننده سروتونین است.

اُمگا تری:

مصرف اُمگا تری در ماهی‌هایی مانند سالمون، ساردین و تن یافت می‌شوند که باعث کاهش اضطراب می‌شود.

کربوهیدرات‌ها:

نیز باعث افزایش سروتونین مغز می‌شود. اما باید بدانیم که مواد قندی ساده، اضطراب را افزایش می‌دهند و مواد قندی مرکب مانند حبوبات، سیب‌زمینی، سبزیجات، میوه، برنج قهوه‌ای وجود دارد.

پروتئین‌ها:

باعث افزایش هورمون‌های نوراپی نفرین و دوپامین می‌شوند که سطح بالای آنها باعث آگاهی بیشتر، انرژی ذهنی و روانی بالاتر و احساس بهتر می‌شوند. پروتئین‌ها را می‌توان در تخم‌مرغ، ماهی، گوشت، پنیر، مغزی‌جات، عدس و سویا یافت..

آب:

کمبود آب در بدن علت ایجاد اضطراب است و از آنجایی که بدن اکثر مردم با کمبود آب مواجه است، توصیه به خوردن روزانه شش تا هشت لیوان می‌شود.

درمان استرس در کلینیک آرامش روان

دریافت مشاوره روانشناسی می تواند بهترین گزینه برای درمان استرس و اضطراب باشد. اگر احساس می‌کنید که قادر به کنار آمدن و غلبه بر استرس و اضطراب خود نیستید. حتما به یک روانشناس مراجعه نمایید. مشاور ممکن است با استفاده از روان درمانی به شما کمک کند تا بر استرس و اضطراب خود کار کنید. درمانگر شما همچنین ممکن است تکنیک‌های تمدد اعصاب را به شما آموزش داده و به شما کمک کند تا استرس و اضطراب خود را مدیریت کنید.

جهت کنترل اختلال استرس و اضطراب شدید به کلینیک ندای آرامش روان در تهران مراجعه نموده و یا از طریق مشاوره تلفنی ارتباط برقرار نمایید.

 

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *