-

انحراف جنسی یا پارافیلیا چیست؟

انحراف جنسی یا پارافیلیا به وضعیتی گفته می‌شود که برانگیختگی و لذت جنسی فرد، وابسته به افکار یا رفتارهای جنسی غیرطبیعی و افراطی باشد. پارافیلیا ممکن است حول موجودیتی خاص (مانند کودکان، حیوانات، لباس زیر و… ) یا حول اعمالی خاص (ایجاد درد، عریان‌گرایی و…) باشد. بیشتر گونه‌های پارافیلیا در مردان شایع‌تر از زنان است. تمرکز وسواس‌گونه‌ای که در افراد شکل می‌گیرد، معمولا محدود به نوع خاصی است و تغییر نمی‌کند. در پارافیلیا، درگیری ذهنی فرد حول موجودیت یا عملی خاص به‌ حدی است که بدون آن به ارضای جنسی نمی‌رسد.

دلیل پیدایش پارافیلیا

روانپزشکان معتقدند تمام رفتار و انحرافات ما چه جنسی و چه غیر جنسی عموماً ریشه در کودکی ما دارد. با وجود اینکه هنوز منشاء این بیماری ناشناس است. اما بسیاری از پزشکان دلیل این رفتار عود شونده و عادات جنسی را، الگو و رفتار نامناسب در دوران شکل‌گیری ذهن و روح یعنی کودکی میدانند.

در نظریه‌ای دیگر میتوان این رفتار بازگشت‌پذیر را به دلیل شرطی شدن ذهن در شرایطی خاص دانست. برای مثال اگر شیء که در حالت عادی از نظر عموم هیچ جنبه جنسی ندارد. برای فرد مبتلا به پارافیلیا تحریک‌کننده می باشد، می تواند به دلیل وجود آن شی در ارتباطات اولیه جنسی فرد باشد. به نحوی که ذهن فرد وجود شیء و رابطه جنسی را امری جدایی ناپذیر می شناسد و برای لذت و ارضای جنسی به آن احتیاج دارد.

دلیل پیدایش پارافیلیا

علائم پارافیلیا

هرچند بسیاری از انواع پارافیلیا افراطی و غیرطبیعی به‌نظر می‌رسند. اما باید بدانید پارافیلیا حالت‌هایی دارد که چندان هم عجیب نیستند. به‌طور مثال «حرف‌های شهوت‌انگیز» ممکن است باعث برانگیختگی برخی افراد شود. اما اگر تنها راه برانگیختگی جنسیِ فرد «حرف‌های شهوت‌انگیز» باشد. می‌توان آن را پارافیلیا دانست. تماشای بدن برهنه یا فیلم‌های خاص ممکن است باعث برانگیختگی افراد بسیاری شود. پارافیلیا حالتی است که این وضعیت تبدیل به وابستگی روانی شود؛ طوری‌که فرد بدون آن برانگیخته نمی‌شود.

رویکردهای درمانی شامل روانکاوی سنتی، هیپنوتیزم و تکنیکهای رفتار درمانی است. به تازگی، از داروهای آنتی آندروژنتیک که در کاهش میزان تستوسترون بسیار موثر اند. در کنار فرم های دیگر درمان استفاده می شود. این دارو باعث کاهش میل جنسی در مردان و فرکانس های تصور ذهنی از صحنه های تحریک کننده ی جنسی می شود. و همچنین باعث می شود که فرد کاملا بر مشاوره متمرکز شود و ذهنش به وسیله ی افکار پارافیلیک از مشاوره منحرف نشود. خوشبختانه شواهد حاکی از آن است. که ترکیب دارو درمانی با درمان رفتاری شناختی می تواند موثر باشد.

با توجه به دارو درمانی انجام شده، سطح میل جنسی افراد ارتباطی به رفتار پارافیلیا ندارد. علاوه براین سطوح بالای تستوسترون، مردها را مستعد انجام رفتارهای پارافیلیایی نمی کند. در واقع هورمون هایی مانند “مدروکسی پروژسترون استات” و  “سیپروترون استات” باعث کاهش سطح تستوسترون و در نتیجه باعث کاهش میل جنسی و پرخاشگری می شود. این هورمون ها باعث کاهش فرکانس نعوظ، فانتزی های جنسی و شروع رفتارهای جنسی، از جمله خودارضایی و رابطه جنسی می شوند. هورمون ها به طور معمول در کنار روش های رفتاری و شناختی استفاده می شوند. داروهای ضد افسردگی هم مانند فلوکستین (Prozac) موفق به کاهش میل جنسی شده اند، اما فانتزی های جنسی را به طور موثری هدف قرار نداده اند.

برای مطالعه مقالات دیگر آرامش روان می توانید به وبلاگ رسمی ندای آرامش روان نیز مراجعه نمایید.

درمان انحراف جنسی یا پارافیلیا

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *