-

تفاوت مشاوره و روان درمانی

تفاوت مشاوره و روان درمانی

تفاوت مشاوره و روان درمانی ،اصطلاحات مشاور و روان درمانی غالباً به جای هم استفاده می‌شوند. درست است که این دو روش شباهت‌های زیادی دارند، اما تفاوت‌های مهمی نیز بین  آنها وجود دارد.

مشاوره، در برخی موارد خاص به‌عنوان بخشی از روند روان‌درمانی توصیه می‌شود. همچنین گاهی ممکن است که یک مشاور با مراجع خود با روش‌های روان‌درمانی کار کند.

دانستن فرق بین مشاوره و روان‎ درمانی به شما برای انتخاب بهترین نوع درمانی که احتیاج دارید کمک می‌کند. در این مطلب به بررسی شباهت‌ها، تفاوت‌ها و شیوه‌‌های مورد استفاده در هر روش می‌پردازیم.

ندای____آرامش

فرق بین مشاوره و روان درمانی

1-هدف مشاوره، پیش گیری است ولی هدف روان درمانی، معالجه است.

2-مشاوره به موارد عادی، و روان درمانی به موارد غیرعادی، مرضی، درگیری ها و ناسازگاری های شخصیتی عمیق توجه دارد.

3-خدمات مشاوره بیشتر در مدارس و سازمان های تربیتی و اجتماعی انجام می شود. در حالی که معمولاً سروکار روان درمانی با امور روانی است. و این کار در بیمارستان ها انجام می گیرد.

4-در مشاوره، تعداد جلسات و زمان صرف شده، کمتر از روان درمانی است.

5- در مشاوره، به اموری توجه می شود که در حوزهٔ آگاهی فرد قرار دارند. در حالی که در روان درمانی، به وجدان ناخودآگاه مراجع توجه می شود.

6- در مشاوره، به مراجع از جهات خودشناسی و رشد در زمینه های استقلال، تصمیم گیری، خودیاری دررفع مشکلات، و نظایر آنها کمک می شود. حال آن که حوزهٔ فعالیت روان درمانی، مسائل مربوط به تضاد درونی فرد است.

7-کمک های مربوط به خلاقیت، در حوزه ٔ کارمشاوران قرار می گیرد. و درمان بیماری های روانی، کار روان درمان است.

8-روان درمانی به دگرگونی شخصیت فرد، توجه دارد. ولی مشاوره کوشش می کند تا فرد را قادر سازد که از منابع موجود بهره برداری کند.

9- در روان درمانی، در ارزیابی و تشخیص، غالباً از مصاحبه ٔ بالینی استفاده می شود. و حال آن که مشاور به احتمال کمتری تست و وسایل روان سنجی را به کار می برد.

10- مشاوره بیش از روان درمانی، به امر شناخت در مراجع می پردازد. و بر خلاف روان درمانی، مسائل عاطفی حاد را کمتر بررسی می کند.

11-روان درمانی در پی دستیابی به هدف های بازسازی و مشاوره در پی دست یافتن به هدف های بازپروری است.

مشاوره چیست و چه روش هایی دارد؟

مشاوره با صحبت به شما کمک می‌کند تا راه بهتری برای مقابله با مشکل پیدا کرده و کیفیت زندگی خود را بالا ببرید. ممکن است مشاور در حین جلسات به گذشته شما رجوع کند. اما تمرکز اصلی او بر مشکل فعلی شما و حل آن است.

مشاوره دارای یک زمان محدود و کوتاه‌ مدت است و معمولاً در جلسه اول طول دوره با توافق مشاور و مراجعه‌کننده تعیین می‌شود. از آنجایی‌که مدت‌زمان جلسات از قبل تعیین می‌شود. معمولاً مشاور به‌ صورت برنامه‌ریزی شده و ساختار یافته هر جلسه را شروع می‌کند.

مشاور معمولاً با چالش‌های روزانه فرد که در حال حاضر برای او مشکل‌ساز شده‌اند سروکار دارد. مشکلاتی مانند شکست عشقی، طلاق یا ناامیدی ناشی از کمبود اعتمادبه‌نفس و اعتیاد. مشاوره هم می‌تواند به‌صورت فردی و هم به‌صورت گروهی و خانوادگی انجام شود. مشاوره شامل یک دسته بسیار گسترده از زمینه‌ها و روش‌های مختلف است.

انواع متداول این مشاوران عبارت‌اند از:

ازدواج و مشاور خانواده
راهنمایی و مشاوره شغلی
مشاوره توان‌بخشی
مشاوره بهداشت روان
مشاوره سوءمصرف مواد مخدر
مشاوره آموزشی

دلایل اختلاف و تفاوت بین مشاوره و روان درمانی

هدف مشاوره، پیش گیری است ولی هدف روان درمانی، معالجه است. مشاوره به موارد عادی، و روان درمانی به موارد غیرعادی، مرضی، درگیری ها و ناسازگاری های شخصیتی عمیق توجه دارد.
خدمات مشاوره بیشتر در مدارس و سازمان های تربیتی و اجتماعی انجام می شود؛ در حالی که معمولاً سروکار روان درمانی با امور روانی است و این کار در بیمارستان ها انجام می گیرد. در مشاوره، تعداد جلسات و زمان صرف شده، کمتر از روان درمانی است.
در مشاوره، به اموری توجه می شود که در حوزهٔ آگاهی فرد قرار دارند؛ در حالی که در روان درمانی، به وجدان ناخودآگاه مراجع توجه می شود.
در مشاوره، به مراجع از جهات خودشناسی و رشد در زمینه های استقلال، تصمیم گیری، خودیاری در رفع مشکلات، و نظایر آنها کمک می شود.

حال آن که حوزهٔ فعالیت روان درمانی، مسائل مربوط به تضاد درونی فرد است. کمک های مربوط به خلاقیت، در حوزه کار مشاوران قرار می گیرد و درمان بیماری های روانی، کار روان درمان است.
روان درمانی به دگرگونی شخصیت فرد، توجه دارد، ولی مشاوره کوشش می کند. تا فرد را قادر سازد که از منابع موجود بهره برداری کند.
در روان درمانی، در ارزیابی و تشخیص ،غالباً از مصاحبه بالینی استفاده می شود. و حال آن که مشاور به احتمال کمتری تست و وسایل روان سنجی را به کار می برد.
مشاوره بیش از روان درمانی، به امر شناخت در مراجع می پردازد و بر خلاف روان درمانی، مسائل عاطفی حاد را کمتر بررسی می کند.
روان درمانی در پی دستیابی به هدف های بازسازی، و مشاوره در پی دست یافتن به هدف های بازپروری است.

مشاوره و روان درمانی چه تفاوتی با هم دارند؟

تقاوت اصلی مشاوره و روان درمانی در زمان لازم برای رسیدن به اهداف متفاوت است. مشاوره معمولا به دنبال یک درمان مختصر است که بر روی برخی الگوهای رفتاری متمرکز است. روان درمانی به طور طولانی مدت با مراجع تعامل دارد. و از بینش او برای حل مشکلات عاطفی کمک می گیرد.

یک درمانگر ممکن است خدمات مشاوره و روان درمانی را همزمان ارائه دهد. به طور کلی روان درمانی نسبت به مشاوره نیاز به مهارت و تخصص دانشگاهی و هم چنین تجربه بیشتری دارد.

مشاوره و روان درمانی خانوادگی درچه مواردی مفید است؟

مشاوره و روان درمانی خانوادگی می تواند به شما در بهبود روابط آشفته با شریک زندگی، اعضای خانواده یا فرزندتان کمک کند.

مشکلات خلقی کودکان از عمده ترین دلایل مراجعه افراد برای مشاوره و روان درمانی خانوادگی است. زیرا اکثر مشکلات کودکان باید در محیط خانواده مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار بگیرد. برای مثال در درمان کودکانی که دارای اختلال بیش فعالی هستند نیاز است تا والدین و اعضای خانواده نحوه درست رفتار با کودک را بیاموزند.

مشاوره و روان درمانی خانوادگی می تواند به همراه سایر روش های درمانی برای درمان اختلال های فردی به کار می رود. مخصوصا اگر این اختلال یک بیماری روانی حاد و یا نوعی اعتیاد باشد. که خانواده را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

برای مثال در درمان اختلال اسکیزوفرنی، اعضای خانواده باید فرد را تحت حمایت خود قرار دهند تا بتوانند علائم او را بهتر مدیریت کنند.

مشاوره و روان درمانی خانوادگی به طور کلی می تواند در هر موقعیت خانوادگی که موجب استرس، اندوه، عصبانیت و یا درگیری می شود مفید باشد. این روش درمانی به شما و اعضای خانواده تان کمک می کند. تا بتوانید یکدیگر را بهتر درک کنید و با تقویت و یادگیری مهارت های ارتباطی، ارتباطات گرم تری بسازید.

جهت کسب اطلاع بیشتر با  کلینیک ندای آرامش روان در ارتباط باشید.

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *