-

تفسیر نقاشی کودکان

تفسیر نقاشی کودکان

نقاشی کشیدن کودکان فرآیندی طبیعی بوده که همراه با لذت انجام می ‎شود.

این نقاشی ها به منظور بیان احساسات کودکان انجام می ‎شوند زیرا آن ها قادر به بیان احساسات مختلف خود از طریق صحبت کردن نیستند. آن ها ترس ها، شادی ها  رویا ها، امید ها و کابوس های خود را با نقاشی کشیدن بیان می ‎کنند. و همچنین دیدگاه خود نسبت به جهان پیرامون شان را به این طریق به شما نشان می ‎دهند.

ندای____آرامش

نقاشی یک راه برقراری ارتباط است و آثار هنری کودکان نمایانگر شخصیت آن ها است. به طوری که با بررسی آن ها خواهید توانست اطلاعات دقیقی در مورد کودک خردسال خود به دست آورید.

همه والدین خاستار یافتن معانی مختلفی از نقاشی های فرزند خود هستند و گاهی اوقات نقاشی ها، فقط نقاشی هستند، بدون هیچ گونه معنی خاصی اما گاهی اوقات نقاشی کودکان دارای معانی مختلف و عمیق تری درباره شخصیت کودکان است.

معانی اشکال مختلف ترسیم شده توسط کودک

وجود یک خورشید در مرکز صفحه با یک لبخند نشان دهنده کودکی مرتب، خوشحال و راضی است.

چنانچه در نمناک عنوان شده است کودکان معمولا در نقاشی های خود اعضای خانواده شان را نزدیک به هم ترسیم می ‎کنند و معمولا شخصی را در کنار خود ترسیم می‎ کنند که از علاقه بیشتری به او برخوردارند.

هرچه نقاشی کودک دارای جزئیات بیشتری باشد، نشان دهنده شناخت بهتر او از محیط پیرامون خود است . کودکان جزئیات امور را مشاهده و تفسیر می ‎کنند و تفاوت های ظاهری افراد را درک می ‎کنند.

تفسیر نقاشی کودک

اگر کودک در نقاشی، خود را به تنهایی به تصویر کشیده باشد. نشان دهنده آن است که احساس تنهایی می کند.

کودکانی که به تازگی ضرر و زیان جانی و مالی تجربه کرده اند. معمولا در نقاشی های خود زمین را شکاف دار ترسیم می ‎کنند.

نقاشی ابر و باران نشان دهنده آن است که کودک دارای احساس اضطراب و نگرانی است؛ به ویژه اگر خود را به تنهایی در زیر ابر نقاشی کرده باشد.

معمولا همه کودکان درنقاشی های خود خانه را ترسیم می ‎کنند. که کشیدن پنجره های متعدد برای خانه مورد نظر نشان دهنده آن است که کودک خواهان آگاهی دادن به مردم در رابطه با اتفاقاتی که در منزل رخ می ‎دهد است. و کشیدن درهای باز برای منزل نشان دهنده استقبال کودک از مهمان است و همچنین کشیدن قسمتی برای پیاده روی نشان دهنده تمایل کودک به تمایلات اجتماعی است.

معانی کشیدن نقاشی عصبانی توسط کودکان

کودکی که افراد و به ویژه اعضای خانواده خود را در نقاشی هایش عصبانی ترسیم می ‎کند. احتمالا دچار آسیب های عاطفی شده است و همچنین این امر می ‎تواند به معنی قرار گیری کودک در معرض فیلم ها و بازی های خشونت آمیز نیز باشد. اما با این وجود، اگر فرزندتان به طور مدام افراد را در نقاشی های خود به صورت عصبانی ترسیم می‎ کند. بهتر است به یک روانشناس مراجعه کرده و از او در این زمینه راهنمایی بخواهید.

سایر شاخص های نشان دهنده مشکلات عاطفی در کودکان شامل ترسیم افراد بسیار بزرگ تر از اشکال دیگر موجود در نقاشی ها است.

کشیدن اشکال با خطوط ناقص و نا متقاطع نشان دهنده عدم اعتماد به نفس و یا عدم وجود احساس امنیت در کودک است. که این کودکان نیازمند تشویق بیشتر در فعالیت های روزمره خود هستند. در صورتی که این نقاشی ها تا مدت ها ادامه پیدا کند. بهتر است سلامتی روحی کودک توسط روانشناس ارزیابی شود.

چگونه می‌توان نقاشی‌های کودکان خود را تحسین کرد

یادگیری تفسیر و رمزگشایی نقاشی‌های کودکان می‌تواند برای شما به عنوان والدین بسیار مفید باشد. با این حال سعی کنید این فعالیت خلاقانه را نیز تشویق کنید.

تجربیات هنری به کودکان کمک می‌کند تا استقلال را در محدوده‌ای توسعه دهند و به آنها این فرصت را می‌دهد. تا ایده‌های خود را روی کاغذ یا قالب‌های دیگر نشان دهند. از همه مهمتر، بیان خلاقانه به کودکان اجازه می‌دهد تا جادوی تخیلات خود را، یعنی همان چیزی که کودک است، درگیر کنند.

در این بخش برخی از کارهایی که می‌توانید برای ترغیب کودک خود به نقاشی بیشتر انجام دهید، لیست شده است:

هنر را به عنوان بخشی منظم از زمان بازی در آورید. به آنها ظروف مختلف نقاشی مانند مداد رنگی، مداد ضخیم و نشانگرهای قابل شستشو را ارائه دهید. کیسه‌های کاغذی را بردارید تا روی آن کشیده شود. اگر کاغذ را روی میز بچسبانید، به کودکان کم سن کمک می‌کند تا در حین کشیدن حرکت نکنند.
نیازی به دستورالعمل نیست. به کودک خود اجازه دهید آزمایش کند. و خلاقیت خود را به روش خود کشف و بیان کند. این کودک مستقل نیاز به احساس اعتماد به نفس، شایستگی و زیرکی دارد.
به روند کار توجه کنید، نه فقط به محصول. به جای این که فقط از موفقیت فرزندتان تعریف کنید. در روند طراحی آنها شرکت کنید. به او کمک کنید تا چیزهای پیچیده‌تری را ترسیم کند یا رنگ‌های مناسب را برای خانه درختی با هم انتخاب کند.
از هنر برای کمک به کودک در ابراز احساسات شدید استفاده کنید. اگر کودک شما احساس عصبانیت می‌کند. با کشیدن یک تصویر بسیار عصبانی به او کمک کنید تا چنین احساساتی را ابراز کند.

نقاشی کودکان چه چیزی را نشان می دهد

بسیاری از احساسات را می توان از نقاشی های کودک فهمید، اما ممکن است معنای آن به طور کامل منتقل نشود. با این حال، نکاتی وجود دارد. که محققان دریافته اند که ممکن است آنچه کودک واقعاً احساس می کند را نشان دهد.

نقاشی های دقیق و مرتب ممکن است کودکی را که احساس نیاز به تلاش زیاد دارد نشان دهد.
تصاویر جسورانه، به خصوص اگر در کنار هم باشند. می تواند نشانه استرس، احساسات شدید، عزم یا عصبانیت باشد، در حالی که علائم نرم تر ماهیت ملایمی را نشان می دهد.

درمان اختلال ترس در خواب

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *