-, مقالات

مهمترین دلایل خستگی مردان

مهمترین دلایل خستگی مردان

مهمترین دلایل خستگی مردان، هر کسی لحظاتی را تجربه می کند که احساس خستگی شدیدی می کند. خستگی طولانی مدت روحی و جسمی و سطوح پایین انرژی مزمن می تواند نشانه مشکلات جدی سلامتی باشد. مردان دلایل متفاوتی دارند که ممکن است بیش از چند هفته احساس خستگی کنند.

ندای____آرامش

در مردان ، بدن با افزایش سن به تدریج تستوسترون کمتری تولید می کند . تستوسترون بر فعالیت جنسی ، توده عضلانی و قدرت ، تراکم استخوان تأثیر می گذارد. کاهش قابل توجه سطح تستوسترون می تواند منجر به کاهش میل جنسی ، افزایش چربی بدن ، کاهش انگیزه و مشکلات خواب مانند بی خوابی شود. این علائم می تواند به انرژی مزمن پایین و خستگی روحی و جسمی کمک کند.

کم کاری تیروئید یک بیماری هیپوتیروئیدی است. سطوح پایین هورمون های تیروئید می تواند باعث ایجاد هرج و مرج در سطح انرژی در مردان شود. این وضعیت ممکن است به دلیل یک بیماری خود ایمنی باشد که در آن سیستم ایمنی به غده تیروئید حمله می کند. علائم کم کاری تیروئید عبارتند از – خستگی ، حساسیت به سرما ، یبوست ، افزایش وزن ، درد عضلانی ، خشکی پوست ، نازک شدن موها ، افسردگی.

سطح پایین هورمون های تیروئید می تواند منجر به کاهش سطح تستوسترون شود . درمان کم کاری تیروئید می تواند خستگی و سایر علائم را بهبود بخشد.

پرکاری تیروئید یا فعالیت بیش از حد غده تیروئید نیز می تواند به دلیل فشار خون بالا و مشکلات خواب باعث خستگی شود.

خستگی ممکن است به دلیل کم خوابی یا کیفیت پایین خواب باشد. احساس خستگی در غیاب عادات خوب برای خواب ، کار در شب و یا صرفنظر از خواب در حضور کار بیشتر خود را نشان می دهد. آپنه خواب با مشکلات تنفسی مداوم نیز می تواند کیفیت خواب را مختل کند. سندرم پای بی قرار اختلال دیگری است که می تواند بر خواب تأثیر منفی بگذارد.

خستگی می تواند به دلیل افسردگی باشد – یک وضعیت روانی و فیزیولوژیکی که می تواند بر همه تأثیر بگذارد. خستگی همچنین می تواند یکی از علائم مهم مشکلات عمیق تر سلامتی باشد که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نارسایی کبدی ؛
نارسایی کلیه؛
بیماری قلبی؛
خرچنگ ؛
بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) ؛
دیابت نوع 1 و نوع 2 ؛

بیش از ۱۰ دلیل برای این خستگی مزمن در مردان وجود دارد.مهمترین این دلایل این ها هستند:

تستوسترون پایین
تستوسترون نقش مهمی در حفظ جسم، تراکم استخوان و توده عضلانی دارد. افت تستوسترون می تواند باعث افزایش چربی بدن، کاهش میل جنسی، مشکلات خواب مانند بی خوابی و کاهش انگیزه شود. این علائم به صورت کلی منجر به خستگی ذهنی و فیزیکی مزمن و همچنین انرژی کم می شود.

مشکلات تیروئید
سطح پایین هورمون تیروئید (کم کاری تیروئید) می تواند موجب خستگی شما شود. اممکن است ناشی از بیماری های خود ایمنی باشد که سیستم ایمنی بدن شما به تیروئید شما حمله می کند. این مشکل در زنان رایج است، اما در مردان نیز ممکن است رخ دهد.

علائم پرکاری تیروئید عبارتند از:

افسردگی

ریزش مو

پوست خشک

دردهای عضلانی

افزایش وزن

یبوست

حساسیت سرد

خستگی

هیپوتیروئیدی ممکن است منجر به کاهش تستوسترون شود. درمان کم کاری تیروئید خستگی را کاهش می دهد عوارضی مانند گواتر، نوروپاتی و بیماری های قلبی را متوقف می کند.

مشکلات خواب

شما ممکن است به علت خواب ناکافی یا خواب کم کیفیت احساس خستگی کنید. خستگی می تواند ناشی از عادت های بد خوابی در شب و خواب در طول روز باشد. در بعضی موارد، به رغم داشتن زمان کافی برای خوابیدن، ممکن است شرایطی داشته باشید که موجب کم خوابی شما مانند آپنه خواب، اختلال خواب و سندرم پای بی قرارشود.

رژیم غذایی نامناسب و عدم ورزش کردن

اگر شما تمام روز احساس خستگی می کنید، شاید وقت آن رسیده باشد که ورزش کنید. ورزش کردن می تواند به شما انرژی پایدار تر بدهد، تمرین روزمره، مولکول های جدیدی را که در سلول های شما ایجاد می شود، تحریک می کند و انرژی را در سطح سلولی افزایش می دهد.

افسردگی

افسردگی بر ۳۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان تأثیر می گذارد، یک بیماری روحی پیچیده است که می تواند با تعدادی از عوامل ژنتیکی و محیطی مرتبط باشد، از جمله سابقه خانوادگی بیماری های روانی، رژیم غذایی نامناسب و عدم ورزش.

اگر غم و اندوه بیش از دو هفته طول بکشد، نشانه اصلی افسردگی است، این اختلال روانی باعث مشکلات جسمی، از جمله افزایش خستگی، درد و کم خوابی می شود. اگر هر یک از این علائم را دارید، به پزشک یا روانپزشک خود برای تشخیص درست مراجعه کنید.

کمبود آهن

کمبود آهن، کم خونی و انواع دیگر کم خونی ممکن است موجب خستگی شما شود. کم خونی در زنان بیشتر از مردان است. کم خونی در مردان ممکن است به دلیل خونریزی بیش از حد و یا رژیم غذایی گیاهی باشد. انواع دیگر کم خونی ممکن است بدلیل کمبود ویتامین هایی مانند ویتامین B12 ایجاد شود. علائم آنمی فقر آهن شامل سوزش در پا و دست، سرگیجه، سردرد، ضعف نفس، پوست پریده و خستگی است. عوارض دیگر می تواند شامل ضربان قلب نامنظم و افزایش آسیب پذیری در مقابل عفونت ها باشد.

دیابت

بدون گلوکز کافی، احساس خستگی می کنید. به استثنای خستگی، در این مورد، همچنین در صورت ابتلا به دیابت، کاهش وزن، تشنگی بیش از حد، تحریک پذیری، ادرار مکرر، عفونت مخمر و همچنین بینایی تاری دید را تجربه خواهند کرد.

خستگی مزمن

خستگی مزمن یک بیماری است که موجب خستگی دائمی شما می شود، به طوری که شما نمی توانید با روال عادی به زندگی خود ادامه دهید. پس از انجام کاری بسیار کوچک، احساس خستگی می کنید. علائم خستگی مزمن شامل درد مفاصل و عضلانی، سردرد، ناتوانی در تمرکز و غربالگری غدد لنفاوی است. علت این وضعیت هنوز مشخص نشده است.

آلرژی غذایی

با وجود این که غذا به شما انرژی می دهد، مطالعات جدید نشان داده اند که آلرژی های غذایی ممکن است خلاف این عمل کنند. شما می توانید درباره رژیم غذایی خود با پزشک صحبت کنید.

این شامل اجتناب از مواد غذایی است که باعث می شود شما احساس خواب آلودگی ۱۰-۳۰ دقیقه پس از مصرف کنید.

علل دیگر

خستگی می تواند نشانه ای از یک مشکل اساسی باشد. مشکلاتی شامل سندرم خستگی مزمن، دیابت نوع ۱ و ۲، آمفیزم، بیماری مزمن انسدادی ریوی (COPD)، سرطان، بیماری قلبی، نارسایی کلیه یا نارسایی کبدی.

بعضی از داروها همچنین می توانند باعث خستگی شوند. داروهایی شامل داروهای فشار خون، داروهای مسکن درد، داروهای قلب و بعضی از داروهای ضد افسردگی. سوء مصرف الکل، مصرف بیش از حد کافئین، مصرف آنتی هیستامین و داروهای سرفه همچنین می توانند باعث خستگی شوند.

درمان اختلال ترس در خواب

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *