-

افسردگی پس از سقط جنین

افسردگی پس از سقط جنین

افسردگی پس از سقط جنین می‌تواند برای زنانی که خودخواسته تصمیم به پایان بارداری می‌گیرند، روندی اضطراب‌آور باشد. گاهی خود بارداری می‌تواند منشأ اضطراب باشد؛ به‌ویژه بارداری ناخواسته یا بارداری‌هایی که با مشکلات پزشکی همراه هستند.

ندای____آرامش

زنان پس از سقط جنین با واکنش‌ها و احساسات پیش‌بینی‌نشده‌ای روبه‌رو می‌شوند. در برخی فرهنگ‌ها و مذهب‌ها صحبت در این‌ باره دشوار است. برخی زن‌ها به‌دلیل باورهای مذهبی احساس گناه و اضطراب بیشتری را تجربه می‌کنند.

اما به‌طور کلی بیشتر واکنش‌های احساسی و روانی به سقط جنین طبیعی، موردانتظار و گذرا هستند و معمولا آن‌قدر ماندگار یا شدید نیستند که زندگی روزمره را مختل کنند.

 اختلال افسردگی پس از سقط جنین

به طور کلی افسردگی یک اختلال خلقی است. افرادی که به افسردگی مبتلا می‌شوند علائم زیر را تجربه می‌کنند:

احساس غم
کاهش تمرکز، قدرت تصمیم‌گیری و تفکر
احساس بی‌قراری و تحریک‌پذیری
کمبود انرژی
کم‌خوابی یا پرخوابی
کاهش میل جنسی
کاهش انگیزه نسبت به فعالیت‌هایی که قبلاً لذت‌بخش بودند.
احساس گناه
کاهش اعتماد به نفس
افسردگی باعث دشوار شدن فعالیت‌های روزمره و انجام وظایف شغلی می‌شود. در نهایت افسردگی شدید می‌تواند باعث از دست دادن شغل و قطع رابطه عاطفی شود.

درمان افسردگی پس از سقط جنین

پس از سقط جنین، افسردگی نه تنها طبیعی است که درمان پذیر است. زنانی که پس از سقط جنین طرف مدت چند هفته به حال خوب نمی رسند، باید از متخصص مشاوره یا روانشناس کمک بگیرند. بسته به علائم، افسردگی پس از سقط جنین به روان درمانی و دارو درمانی پاسخ می دهد. استفاده از دارو برای افسردگی شدید تجویز می شود.

افسردگی یک بیماری روانی قابل‌درمان است. ۳ گزینه‌ی درمانی برای افسردگی وجود دارد:

رفتار حمایت‌گر و پشتیبان؛
جلسه‌های درمانی گفت‌وگو محور؛
دارو.
رفتار حمایت‌گرانه‌ی پزشک در قالب توصیه‌ و نظارت بر درمان افسردگی خفیف مؤثر است. نشانه‌ها به‌تدریج برطرف می‌شوند و دیدار منظم با پزشک آن را تأیید می‌کند.

آیا بین سقط جنین و افسردگی ارتباطی وجود دارد

وجود ارتباط بین سقط جنین و افسردگی بسیار چالش برانگیز است.

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که افراد دارای مشکلات روحی روانی در قبل از بارداری، پس از سقط جنین بیشتر احساسات منفی را تجربه خواهند کرد.

مطالعه ی دیگری که در سال 2011 انجام شد ثابت کرد که ریسک ابتلا به مشکلات روحی پس از سقط جنین به نسبت متوسط و رو به بالا افزایش می یابد.

دانشمندان دیگری در گزارشی در سال 2008 که نتیجه ی یک مطالعه 30 ساله بود، برآورد کردند که سقط جنین، خطر ابتلا به اختلالات سلامت روان در زنان را بین 1.5 تا 5.5 درصد افزایش داده است.

کارگروه انجمن روانشناسی آمریکا(APA) در تحقیق روی نتایج بارداری در سال 2008 متوجه شد که شرایط زیر، در افزایش ریسک ابتلا به افسردگی در پایان های مختلف بارداری، از جمله سقط جنین تاثیر گذارند.

این شرایط عبارت اند از:

-فقر
-سابقه خشونت یا مشکلات عاطفی
-سابقه مصرف مواد مخدر یا الکل
-زایمان قبلی ناخواسته

سندرم اضطراب پس از سقط جنین

سندرم اضطراب پس از سقط جنین نامی بحث‌برانگیز است که نه روان‌پزشک‌ها و نه روان‌درمانگرها بر سر استفاده از آن توافق ندارند. ظاهرا این عنوان توسط گروه‌های مخالف سقط جنین مطرح شده است و سپس پژوهشگران به‌دلیل نبود تحقیقات کافی و مناسب که نام بهتری پیشنهاد کند، به‌کارگیری آن را ادامه داده‌اند.

نشانه‌های این سندرم شبیه نشانه‌های اختلال اضطراب پس از حادثه (PTSD) است.

شاید بهتر باشد بگوییم برخی از زنان به‌دلیل فشار ناشی از سقط جنین دچار نوعی اختلال اضطراب پس از حادثه می‌شوند. هرچند این اندازه از فشار و پریشانی به‌ندرت پس از سقط جنین رخ می‌دهد.

بیشتر کارشناسان این حوزه ازجمله انجمن روان‌شناسی آمریکا معتقدند احتمال بروز مشکل ذهنی و روانی پس از سقط جنین با احتمال بروز آن پس از تصمیم به ادامه‌ی بارداری برابر است. کارشناسان زیادی معتقدند نتایج علمی قابل‌اتکایی برای تأیید وجود سندرم اضطراب پس از سقط جنین وجود ندارد.

پژوهشی با بررسی ۵۰۰ زن از تولد تا سی‌سالگی نشان داد شدت بیماری روانی پس از سقط جنین کمی بیشتر از شدت بیماری در دوره‌ی بارداری است. البته تفاوت آثار آن ناچیز بود، به‌طوری‌ که منجر به اختلال ناشی از حادثه نمی‌شود.

با افسردگی بعد از سقط چه کنیم

در درجه اول، فردی که تجربه سقط جنین داشته است باید از دوستان، خانواده و روانشناس کمک بگیرد تا تحت حمایت آن‌ها قرار بگیرد. این باعث می‌شود احساس فقدان و غم بعد از سقط تبدیل به افسردگی نشود.

افسردگی بعد از سقط، قابل درمان است. درمان افسردگی بعد از سقط جنین عبارت است از:

-دریافت حمایت از دوستان و گروه‌های حمایتی
-رواندرمانی و درمان شناختی رفتاری CBT
-دارودرمانی با داروهای ضد افسردگی
-خوردن غذاهای سالم
-ورزش منظم
-کاهش استرس
-یادگیری تکنیک‌های ریلکسیشن مثل یوگا و مدیتیشن

درمان اختلال ترس در خواب

 

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *