مقالات

درمان وسواس در جردن

بررسی و تحلیل نظری اختلال وسواس فکری- عملی (OCD)

اختلال وسواس فکری- عملی (OCD )نشانگان عصبی- روانپزشکی پیچیدهای است که مشخصی اصلی آن، افکار ناخواسته، تکراری و مزاحم و نیز رفتارهای تکراری و آزار دهنده ی آیین مند (اختالل وسواسی )است که به منظور اجتناب از اضطراب یا خنثی کردن افکار وسواسی انجام میشود. این مقاله، به بررسی و تحلیل نظری این اختلال پرداخته است. OCD دوعنصر مهم و گاهی مستقل دارد: وسواس و اجبار.

وسواسها عالئم اصلی اختالل وسواس فکری – عملی هستند و ظاهراً از افکار مزاحمی که به طور طبیعی رخ می دهند، به وجود میآیند. اختالل وسواس فکری- عملی یک اختالل اضطرابی بسیار ناتوانکننده است که با وقوع یک اتفاق ناگهانی و یا افکار ناخواسته (وسواس) مشخص میشود و به عملکرد وسواس عملی تکراری و یا تشریفاتی به منظور کاهش اضطراب منجر میشود. وجود یک جامعه ی سالم ازنظر بهداشت روانی، منوط به سالمت اجزای کوچکتر آن جامعه ازجمله نوع اجتماعات، خانوادهها و گروههای موجود در آن جامعه است. اختلال وسواس فکری-عملی چهارمین بیماری روانپزشکی شایع دنیاست و میانگین سنی شروع این اختالل حدود بیست سالگی است. بهطور کلی عوامل سبب ساز این اختلال شامل عوامل زیست شناختی، عوامل رفتاری، عوامل روانی – اجتماعی میباشد. مباحث جستار حاضر عبارتاند از: مسئله شناسی
OCD ، معیارهای -5DSM برای اختالل وسواس فکری- عملی، شیوع OCD ، نوعشناسیOCD ، شرایط همبود، تشخیص افتراقی، سیر و پیشآگهی، سبب شناسی اختالل وسواسی، و تشریح عوامل زیست شناختی، عوامل رفتاری، عوامل روانی – اجتماعی.

کلمات کلیدی:

اختلال وسواس فکری- عملی (OCD)، تحلیل نظری، وسواس، اجبار، معیارهای -5DSM.

اختلال وسواس فکری-عملی (OCD)

  1. یکی از حالت هایی است که از گذشته به عنوان یک اختلال روان رنجوری مورد ارزیابی قرار گرفته است. ماهیت و ویژگی این اختالل در ابتدا توسط پیشگامان اولیه در اروپا، هم چون فروید به طور کامل شرح داده شد. پیش از اینها اسکیرول و وست توصیفات بسیاری را ارائه کرده بودند که مشخص کننده ی وسواس فکری-عملی بود.
    این اختلال درگذشته های دور توصیف و تعریف شده و ویژگیهای آن معرفی شده بود، اما با وجود این، به عنوان یک ماهیت بالینی به رسمیت شناخته نمیشد.
  2. یکی از معیارهای اختالالت وسواس فکری-عملی، افکار و رفتارهای تکراری است که افراطی بودن آنها باعث اختالل در زندگی روزمره میشود. در افراد مبتال به اختالل وسواس فکری- عملی یا OCD، اینگونه افکار و اعمال بیش از حد تکرار میشوند و در زندگی عادی و روزمره اختالل ایجاد میکنند. OCD

دوعنصر مهم و گاهی مستقل دارد: وسواس و اجبار

وسواس عبارت:

است از یک فکر، تصویر ذهنی، یا میل ناخواسته و مکرر که فرد آن را ناراحت کننده و غیر قابل کنترل مییابد. افکار وسواسی اغلب شکل آسیب رساندن یا رنج دادن به خود یا فردی مهم در زندگی را به خود میگیرند. اجبار عبارت است از یک رفتار  یا عمل ذهنی تکراری و مداوم که فرد احساس می فیزیکی کند مجبور است آن را انجام دهد تا اضطراب ناشی از افکار وسواسی را از بین ببرد یا از وقوع پیامدهای منفی پیشگیری کند.

این کار ممکن است شکل اعمال تکراری و مداوم را به خود بگیرد، مثل چک کردن درها و پنجرهها، یا شستن تکراری و دائمی برای جلوگیری از عفونت و آلودگی (گنجی، 1332 ) اختالل وسواس فکری-عملی و به همراه آن افکار اضطرابی به دالیل مختلف به وجود میآید که این دالیل میتواند شامل صدمه، آسیب، آبراموتیزوکاال ماری تجربه های جنسی، ساختار و روابط خانوادگی و موارد دیگر باشد (مک کای، 2004).

تحقیقات گذشته اختلال وسواس فکری-عملی را بررسی کردهاند، یافتهها نشان میدهد که شیوع اختالل وسواس فکری-عملی در طول زندگی3 تقریباً بین 1/6 تا 3/5 درصد است ) آگنست و همکاران ، 2004(. تحقیقات در طول چند دههی گذشته به صورت شگفتآوری
10 شناخت ما را از پدیده شناسی و درمان اختالل OCD گسترش دادهاند.

امروزه بسیاری از مکانیزم ها و عاملها در سبب شناسی
اختلال وسواس فکری-عملی وجود دارند که این مکانیزم ها و عاملها باعث دوام این اختالل در طول زندگی میشوند. بر پایه ی  تحقیقات زیستی که شامل مطالعات خانواده و دوقلوهاست، شواهد کافی بر نقش عاملهای ژنتیکی در شکلگیری اختلال وسواس فکری-عملی فراهم شده است. مطالعات همچنین نقش برخی از عوامل محیطی را در سبب شناسی اختالل وسواس فکری-عملی یافته اند.

راهبردهای کنترل فکر، پاسخهایی هستند که افراد در کنترل فعالیتهای سیستم شناختی خود انجام میدهند. این راهبردها ممکن است راهبردهای تفکر را تشدید یا سرکوب کنند و ممکن است به سمت افزایش فرآیندهای بازبینی جهت دهند.
، جایی که رویدادهای 12 راهبردهای کنترلی اغلب شامل تالشهایی برای کنترل جریان هوشیاری میباشند. در اختالالت اضطرابی  افراد ممکن است 14 ، اضطراب منتشر 13 ذهنی اغلب به عنوان نشانهی شکست ذهنی تعبیر میشود ) برای مثال اختلال حواس جهت سرکوبی افکار ویژه یا تالش برای فکر نکردن به شیوه های خاصی که از فاجعه جلوگیری میکنند، تالش نمایند )

مسئله شناسی OCD

وسواس، افکار برگشتی، تصاویر و تکانههایی است که به صورت ناخوانده و نامناسب تجربه میشود و به علت اضطراب و پریشانی 5 به وجود میآید و نگرانی سادهی اضافی به دلیل مشکالت واقعی زندگی نیست )هان جولی و همکاران
، 2004(. کسانی که اهمیت شخصی به افکار ناخوانده ی خود میدهند به احتمال زیاد وسواس بیشتری را نسبت به کسانی که اهمیت چندانی به ،2013، به نقل از راچمن، 1337(. وسواسها عالئم اصلی اختالل وسواس فکری 6 این افکار نمیدهند، تجربه میکنند )سئو وون – عملی هستند و ظاهراً از افکار مزاحمی که به طور طبیعی رخ می دهند، به وجود میآیند )کالرک
2004(. اختالل وسواس 7 فکری – عملی یک اختالل اضطرابی بسیار ناتوانکننده است که با وقوع یک اتفاق ناگهانی و یا افکار ناخواسته )وسواس( مشخص میشود و به عملکرد وسواس عملی تکراری و یا تشریفاتی به منظور کاهش اضطراب منجر میشود )مولدینگ و همکاران 8 ، ،2006 به نقل از لی و کان 2003،(. وسواس به دو گروه، به نام های 1.وسواس خودکار و 2.واکنش تقسیم می شود )مولدینگ و همکاران، ،2006 به نقل از لی و 2003(. وسواس خودکار، افکار، تصاویر یا تکانه های بسیار بدتر و غیرواقعیتری هستند که که بیشتر به صورت تهدیدی  برای فرد درک می شوند.

1.وسواس خودکار شامل پرخاشگری جنسی

، کفرگویی با افکار، تصاویر یا تکانه های زننده است. آنها به صورت خود – ناهمخوان درک می شوند و غیرقابل قبول هستند و موجب تغییر یا کنترل افکار فرد می شوند.

علاوه بر این، احتمالا آنها بدون محرکهای واضح یا با چند محرک نمادین مشخص میشوند یا دورادور با افکار مرتبط هستند. در مقابل وسواس واکنشی با افکار بد واقعی، شک، تردید یا نگرانی مرتبط است که در آن احتمال درک شدن به عنوان وسواس وجود دارد و ممکن است نتایج منفی داشته باشد. وسواس واکنشی شامل افکار، نگرانیها یا شک و تردید درباره آلودگی، اشتباهات، تصادفات، عدم تقارن یا بینظمی است.

آنها نسبتاً واقعی درک میشوند و ممکن است درست باشند و اعمال آشکاری را با هدف تغییر دادن
وضعیت ناراحت کننده به یک حالت امن و مطلوب ایجاد میکنند. عالوه براین، در درجه ی اول احتماالً آنها منجر به نشانه های خارجی میشوند که مربوط به تهدیدهای اصلی خاص هستند،

مانند اینکه قرار گرفتن در معرض آلودگی منجر به فعال شدن تهدید آلودگی شده و از طریق آداب و رسوم شستشو خنثی میشود )لی و همکاران2004،(. شواهد پژوهش حاکی است که برخی از تفاوت های معنی دار بین این دو زیرگروه وسواس مربوط به چندین دامنه ی مهم مرتبط با اختلال وسواس فکری – عملی است )

روانشناس خوب در تهران

ازدواج چیزی فراتر از داشتن خانه و داشتن فرزند است. ازدواج به این معناست که کسی در کنار شما باشد که عمیقاً شما را دوست داشته حتی اگر شما را در بدترین حالتتان دیده باشد.

مشاوره پیش از ازدواج با یک روانشناس خوب در تهران می تواند به شما کمک کند تا درک عمیق تری از هدف ازدواج خود ایجاد کنید.

https://arameshravan.com/

درمانگر خوب در تهران

روانشناسان افرادی هستند که تحصیلات روانشناسی دارند و در زمینه درمان روان بدون دارو و با صحبت کردن فعالیت می‌کنند. روانشناسان می‌توانند در حوزه‌های مختلف روان درمانی فردی، خانواده، زوج، کودک و … فعالیت کنند. افراد زیادی

هستند که علم کافی ندارند.

https://arameshravan.com/

دکتر روانپزشک خوب در تهران

روانپزشکان به درمان اختلالاتی مانند انواع فوبیا ، اختلالات خلقی و به طور کلی اختلالات روانی می پردازند.دکتر روانپزشک تهران بیماران را با استفاده از روش ها و داروهای روان درمانی درمان می کنند.

در صورت داشتن علائم بیماری های اعصاب و روان باید به یک دکتر روانپزشک خوب در تهران مراجعه کرد.

اگر ساکن شهر تهران هستید و به دنبال دکتر روانپزشک خوب در تهران هستید پیشنهاد میکنیم با ما همراه باشید.

https://arameshravan.com/

ارتباط با ما

Call: 02144246886

Instagram:nedaye-aramesh-ravan

09924793881:eitaa

www.arameshravan.com

ندای آرامش روان

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت تماس با کلینیک کلیک کنید