مقالات

رشد هوش هیجانی کودکان

رشد هوش هیجانی کودکان

احساسی که الان داری کاملا طبیعی است

کودکان و نوجوانان اغلب نگران این هستند که غیرعادی باشند و این احساس ناشی از آن است که میخواهند بین دیگران مورد قبول باشند. در ابتدا کودکان سعی دارند خود را با خانواده سازگار کنند و هرچه بزرگتر میشوند نیاز به مطابقت با همسالان در آنها بیشتر میشود. با گفتن اینکه احساسی که الان داری کاملًا طبیعی است احساسات آنها را عادی میکنیم. در واقع با این جمله این پیام را به آنها میرسانیم که هیچ چیز عجیبی در رابطه با آنها وجود ندارد.

احساسی که الان داری همیشه ماندگار نیست

احساسات دائمی نیستند و کودکان الزم است بدانند که هر احساس آغاز و پایانی دارد. از همه مهمتر اینکه کودکان باید یاد بگیرند که احساسات گذرا هستند و قطعاً از شدت آن کاسته میشود. با درک این موضوع کودکان میتوانند بهتر با احساسات خود کنار بیایند. این امر به ویژه درباره احساسات منفی بسیار اهمیت دارد، زیرا اگر احساس کنند که قادر نیستند با احساسات خود کنار بیایند ممکن است رفتارهای زیانآور از آنها سر بزند.

اجازه ندهد احساساتش او را کنترل کند

اگرچه قادر نیستیم کاملا احساسات خود را کنترل کنیم، اما تا حد زیادی میتوانیم روی نحوه بیان آنها تأثیر داشته باشیم. این امر تنظیم عاطفی نام دارد. موقعیتهایی که با آنها روبهرو هستیم به خودی خود احساسات خاصی را بهوجود نمیآورند. برعکس این احساسات به ارزیابی ما از شرایط بستگی دارد. به عنوان مثال نوجوانی که متقاضی کاری تابستانه است میتواند به مصاحبه کاری به عنوان تجربه شکست- پیروزی یا فرصتی برای یادگیری بنگرد.

برای احساست اسم بگذار

کودکان همیشه قادر نیستند احساساتی را که تجربه میکنند نام ببرند. ما باید به کودکان کمک کنیم تا بر احساسات خود اسم بگذارند زیرا با این کار احساس بهتری خواهند داشت. مطالعات تحلیلی درباره فعالیت مغزی بزرگسالان نشان میدهد که با نامگذاری احساساتی مانند خشم و غم، آمیگدال )بخشی از مغز که با احساسات سر و کار دارد( از فعالیت کمتری برخوردار میشود. این به نوبه خود از شدت واکنشهای عاطفی ما میکاهد و احساس بهتری در ما ایجاد میکند.

چرا اینطور رفتار میکنی؟ درباره اینکه چه احساسی داری فکر کن

رفتارهای ما از احساساتمان ناشی میشوند، کودکان باید ارتباط بین این دو را درک کنند. با درک این موضوع، آنها بهتر میتوانند رفتارهای خود و اطرافیان را پیشبینی و تعدیل کنند.

مهم نیست چه احساسی داری، من کنارت هستم

این جمله شاید مهمترین چیزی باشد که میتوانیم به کودکانمان بگوییم تا به کمک آن، توانایی عاطفی خود را رشد دهند. کودکان احساسات مختلفی را تجربه میکنند و برخی از آنها با احساس گناه یا شرم همراه است. با گفتن این جمله که مهم نیست چه احساسی داری، ما همیشه کنارت هستیم او احساس امنیت کافی خواهد داشت تا درباره احساساتش با شما صحبت کند.

رشد هوش هیجانی کودکان

تکنیکهای مدیریت هیجانات در فرزندان

الگوی مهارت مدیریت هیجان باشید

کودکان با مشاهده بزرگسالان، در مورد مدیریت هیجان یاد میگیرند. پس باید سعی کنیم الگوی خوبی در مهارت مدیریت هیجان برای آنها باشیم. هنگامی که بزرگساالن هیجاناتی همچون خشم، پرخاشگری، بدخلقی و تحریک پذیری را به
نامناسب ترین وجه نشان میدهند، به کودکان میآموزند که در زندگی میتوان این هیجانات را به شکل نامناسب نشان داد. والدین و مربیان بایستی در نحوه نشان دادن هیجانات خود بسیار دقت کنند.

تمرینهایی برای آموزش مهارت مدیریت هیجان

والدین در زمینه آموزش مهارت مدیریت هیجان، بهتر است تمرینات و آموزشهایی نیز به کودکان برای تنظیم و کنترل هیجان ارائه دهند.

برخی از این تمرینها عبارتند از:

تمرین نفس عمیق

والدین بایستی به کودک هنر نفس کشیدن را بیاموزند. کودکان باید یاد بگیرند در هنگامی که هیجانات بر آنها غالب میشود، چند نفس عمیق بکشند و به آرامی آن را بیرون بدهند.

تمرین صندلی تفکر

والدین بایستی تمرین صندلی تفکر را با کودک خود انجام دهند. در این تمرین کودک باید روی صندلی بنشیند و در مورد رفتارش فکر کند. کودک باید در مورد آنچه فکر کرده، صحبت کند. یک دقیقه برای هر سن باید برای نشستن کودک اختصاص
داده شود. به عنوان مثال یک کودک 5 ساله باید 5 دقیقه روی صندلی بنشیند. این جریان یعنی صندلی تفکر بیشتر در مواقعی اجرا میشود که کودک دچار هیجانات شدیدی شده است.

تمرین نوار پارچه ای

والدین میتوانند یک نوار پارچهای به مچ دست کودک خود ببندند تا یادآور و نشانهای باشد برای آنکه کودک هیجانات شدید خود را کنترل و تنظیم کند. این کار باید در مواقعی صورت بگیرد که کودک چندین بار در کنترل هیجانات خود دچار مشکل
شود.

تمرین گفتگو در مورد روشهای ابراز هیجانات

برای آموزش مهارت مدیریت هیجان، بهتر است والدین به کودکان اجازه دهند در مورد راههای صحیح و غلط مقابله با احساسات به بحث بپردازند. مربیان و والدین باید به کودکان آموزش دهند که کنترل درون آنها است، از این رو میتوانند واکنشهای خود را به موقعیت انتخاب کنند و نباید قربانی محیط و موقعیت شوند. والدین میتوانند به کودکان اجازه دهند خود را در موقعیتی مجسم کنند که به طور موفقیت آمیزی با آن موقعیت کنار آمدهاند (تجسمسازی)

 

رشد هوش هیجانی کودکان

روانشناس خوب در تهران
ازدواج چیزی فراتر از داشتن خانه و داشتن فرزند است. ازدواج به این معناست که کسی در کنار شما باشد که عمیقاً شما را دوست داشته حتی اگر شما را در بدترین حالتتان دیده باشد.
مشاوره پیش از ازدواج با یک روانشناس خوب در تهران می تواند به شما کمک کند تا درک عمیق تری از هدف ازدواج خود ایجاد کنید.
https://arameshravan.com/
درمانگر خوب در تهران
روانشناسان افرادی هستند که تحصیلات روانشناسی دارند و در زمینه درمان روان بدون دارو و با صحبت کردن فعالیت می‌کنند. روانشناسان می‌توانند در حوزه‌های مختلف روان درمانی فردی، خانواده، زوج، کودک و … فعالیت کنند. افراد زیادی
هستند که علم کافی ندارند.
https://arameshravan.com/
دکتر روانپزشک خوب در تهران
روانپزشکان به درمان اختلالاتی مانند انواع فوبیا ، اختلالات خلقی و به طور کلی اختلالات روانی می پردازند.دکتر روانپزشک تهران بیماران را با استفاده از روش ها و داروهای روان درمانی درمان می کنند.
در صورت داشتن علائم بیماری های اعصاب و روان باید به یک دکتر روانپزشک خوب در تهران مراجعه کرد.
اگر ساکن شهر تهران هستید و به دنبال دکتر روانپزشک خوب در تهران هستید پیشنهاد میکنیم با ما همراه باشید.
https://arameshravan.com/
ارتباط با ما
Call: 02144246886
Instagram:nedaye-aramesh-ravan
09924793881:eitaa
www.arameshravan.com
ندای آرامش روان
author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *