-

بیماریهای روانی در کودکان و جوانان

بیماریهای روانی در کودکان و جوانان

بیماریهای روانی در کودکان و نوجوانان، امروزه سلامت رفتاری و روانی نوجوانان، یکی از دغدغه های اصلی والدین است. والدین در پی یافتن جواب این سوال هستند که چه وجود چه علائم رفتاری یا روانی در فرزندشان، نشانگر مشکل خاصی است که نیاز به مراجعه به متخصصین روانشناسی نوجوان دارد.

ندای____آرامش

امروزه از هر پنج نوجوان، یک نفر دارای مشکلات روانشناختی قابل تشخیص مانند افسردگی یا اضطراب یا سو مصرف مواد است. بروز این دست از اختلالات روانی در نوجوانان رو به افزایش است و آمار‌ها نشان می‌دهد که به بالاترین حد خود در تمام دوران رسیده است.

شناسایی علائم اختلال روانی در نوجوانان می‌تواند دشوار باشد. چرا‌که بیشتر نوجوانان به‌دلیل تغییرات فیزیکی و روحی شدید در دوران بلوغ، بسیار احساساتی شده و دچار تغییرات فراوانی در خلق‌و‌خو می‌شوند.

پس برای شناخت بهتر اختلالات روانی مربوط به دوران نوجوانی و روش مقابله با آن‌ها با ندای آرامش روان همراه باشید.

درمان اختلالات روانپزشکی کودکان و نوجوانان

در عصر حاضر همسو با پیشرفت تکنولوژی و عبور از عصر سنت به عصر مدرنیسم والدین بی شماری در زمینه تربیت و کنترل فرزندان خود احساس درماندگی می کنند.

کودکانی که به راحتی سرگرم نمی شوند، بدون کنترل از برنامه روزانه باز می مانند، اغلب فراموش کارند و تعداد بیشماری از آنها در دام پیشرفت های تکنولوژیی افتاده اند. در این میان تغییر سبک زندگی خانواده ها ایرانی و ایفای نقش مادر در خارج از خانه به عنوان رکن اساسی دیگر در تامین مخارج زندگی باعث شده کودکان با خلاء شخصی کنترل کننده مواجه شوند.

این عوامل و هزاران عامل دیگر باعث شده والدین با فرزندانی مواجه شوند که اغلب با مشکلات بین فردی و اجتماعی دست به گریبانند.

اختلالات روانپزشکی کودکان و نوجوانان

اختلالات روانی

شاید این سوال برای شما والدین ایجاد شود که کدام نشانه های رفتاری فرزندتان را در زمره کودکان مبتلا به اختلالات روانی قرار می دهد؟ باید در پاسخ بیان کنیم هرگونه اختلال در روابط اجتماعی و بین فردی و هر نوع اختلال در عملکرد های هیجانی و تحصیلی می تواند فرزند شما را در گروه مبتلایان به اختلالت روانی قرار دهد.

باید توجه داشته باشید عبارت اختلال روانی به معنای معلولیت ذهنی کودک شما نخواهد بود. اختلال روانی به معنای داشتن مشکلات ارتباطی و تحصیلی و همچنین عدم توانایی کنترل هیجانات درونی است.

شایع ترین اختلالات روانی در میان کودکان و نوجوانان

اختلالات خواب

اولین و شاید پایه ای ترین اختلالی که کودکان در سنین کم احتمال ابتلا به آن را دارند، اختلال خواب است. این اختلال تنها در بی خوابی کودکان خلاصه نمی شود. اختلال خواب می تواند در دیر بخواب رفتن کودک، خواب بیش از حد، کابوس های شبانه، ترس های شبانه، خواب گردی، شب ادراری و یا حتی خروپف نیز نمایان شود.

اولین و مهمترین اقدام برای رفع این دست از اختلالات کودکان بررسی مشکلات وی در خانه و مدرسه خواهد بود. با بررسی ارتباط کودک با اطرافیان می توان متوجه شد که کودک شما به چه علت دچار اختلالات خواب می شود. در واقع باید علت اختلالات خواب کودک تان را در بیداری او جستوجو کنید. در این راستا شما به یک روانپزشک خوب احتیاج دارید.

اختلالات اضطرابی

اختلالات اضطرابی از دیگر اختلالات شایع دوران کودکی و نوجوانی است. این اختلال می تواند به علل مختلفی نظیر تجربه سانحه و یا اتفاقی خاص مثل جدایی و یا مرگ پدر و مادر ایجاد شود و علائم اضطرابی را تشدید کند. اضطرابی که کودکان در زمان کودکی به آن دچار می شوند. می تواند به علل گوناگونی ایجاد شود که برای درمان هر یک از آن ها باید با یک روانپزشک مشورت شود. این علل عبارت اند از:

اضطراب جدایی

کودکانی که با جدایی از والدین خود به شدت مضطرب می شوند و دائما نگران دور شدن از آن ها هستند.

فوبیا

فوبی نوعی ترس شدید از برخی شرایط مثل قرار گرفتن در جمعیت و یا عبور از ارتفاع و یا حتی ترس از خون و … است. کودکانی که به نوعی فوبیا مبتلا باشند اغلب دچار اضطراب فراوانی خواهند بود.

اضظراب اجتماعی

این نوع اضطراب به دلیل قرار گرفتن در مکان های عمومی ایجاد می شود.

اختلال پانیک

زمانی که کودک و یا نوجوان به علت حملات پانیک از قرار گرفتن در شرایطی خاص اجتناب می کند. می تواند به اختلال اضطرابی نیز دچار شود.

اختلال بیش فعالی

اختلال بیش فعالی به صورت گسترده ای در کودکان و نوجوانان قابل مشاهده است. این اختلال به دلیل شیوع زیاد در کودکان و نوجوانان باعث شده مراجعه برای درمان آن به روانپزشکان روز به روز افزایش یابد. اختلال بیش فعالی را نباید با جنب و جوش زیاد کودکان اشتباه گرفت. علائمی که این کودکان دارند چیزی ورای یک جنب وجوش ساده است. نشانه های بیش فعالی عبارت اند از:

فراموش کاری
ناتوانی در رعایت نوبت
صحبت بیش از حد
گم کردن وسایل شخصی
احساس خستگی ناپذیری به دنبال فعالیت های زیاد
برخورد های تکانشی
اختلال افسردگی

از جمله اختلالت فراگیر در سنین مدرسه و نوجوانی اختلال افسردگی است این اختلال را نیز نباید باید گوشه گیری ساده به اشتیاه گیرید.

نبود انرژی کافی
بی انگیزگی مفرط نسبت به انجام فعالیت های روزانه
اختلال در روابط بین فردی
از دست دادن علاقه در انجام فعالیت هایی که قبلا به آن علاقه مند بوده اند.
عدم تمرکز
احساسات منفی درباره خود
پروراندن افکار خودکشی
گوشه گزینی و عزلت طلبی
دیدگاه منفی نسبت به مسائل
زود رنجی و تحریک پذیری
از دست دادن اشتها
خواب کم یا بیش از اندازه

مشاوره:

درمان شناختی رفتاری: به نوجوانان کمک می کند. تا الگوی رفتاری و رفتاری که برای سلامت روحی شان مناسب نیست را شناسایی کنند و آن را تغییر دهند.

درمان خانوادگی: به شما کمک می کند تا ببینید که به عنوان خانواده چه کاری از دست تان بر می آید. تا برای کودک تان در طی دورانی که به بیماری روحی مبتلا است بکنید.

درمان میان فردی: به نوجوانان کمک می کند تا احساس راحتی بیشتری در تعامل با دیگران داشته باشند.

مداخلات آموزشی: می تواند راه های مدیریت زمان در کلاس درس را به کودک تان آموزش دهد.

دارو درمانی:

در این دوره، پزشک دارو های مختلفی را برای کودکان تان تجویز می کند. برخی از این دارو ها شامل: محرک ها، ضد افسردگی ها، ضد اضطراب ها، ضد روان پریشی و داروهای ای دی اچ دی هستند. اگر برای صحبت کردن درباره ی داروها با کودک تان راحت نیستید. نگرانی تان را با پزشک تان در میان بگذارید. آن ها می توانند دارویی که مناسب کودک تان است را تشخیص دهند و فواید و ریسک های احتمالی آن دارو را برای تان بازگو کنند.

درمان اختلال ترس در خواب

 

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *