-

درمان اختلالات جنسی در زنان

درمان اختلالات جنسی در زنان

علل مشکلات جنسی در زنان

درمان اختلالات جنسی در زنان می تواند دلایل جسمی یا روانی داشته باشد.

دلایل جسمی شامل دیابت ، بیماری های قلبی ، بیماری های عصبی ، عدم تعادل هورمونی ، یائسگی ، بیماری های مزمن مانند بیماری کلیوی یا نارسایی کبد ، عفونت ادراری ، الکلیسم ، سوء مصرف دارو و عوارض جانبی داروها از جمله داروهای ضد افسردگی است. نوسانات هورمونی که در دوران بارداری ، بعد از زایمان و یائسگی اتفاق می افتد نیز ممکن است نقش داشته باشند.

ندای____آرامش

دلایل روانشناختی سرد مزاجی جنسی می تواند شامل استرس ، اضطراب ، نگرانی از عملکرد جنسی ، مشکلات رابطه ، افسردگی ، احساس گناه و اثرات یک آسیب جنسی در گذشته باشد.

انواع مختلف اختلال جنسی زنان

سرد مزاجی زنان (کمبود میل جنسی)
تنفر جنسی: این اختلال بسیار شدیدتر از کمبود میل جنسی می باشد. درمان این روش از دیگر اختلالات جنسی زنان بسیار دشوارتر می باشد و به عنوان حادترین اختلال شناخته شده است. در این اختلال فرد نه تنها تمایل به آمیزش جنسی ندارد بلکه از آن متنفر است.
اختلال در برانگیختگی جنسی: فرد به هر دلیلی برانگیخته نمی شود اما واجد میل جنسی می باشد.
ترس از آلت مردانه: این اختلال سبب جمع شدن عضلات ران، شکم و دست و پای او می شود. علت بروز این اختلال باورهای غلط و انتقال این باورها در میان دختران می باشد که با دادن اطلاعات عینی به بیمار به آسانی قابل درمان می باشد.

اختلال واژینیسموس

اختلال واژینیسموس: در این حالت تمامی عضلات شکم و دست و پا شل شده اما عضله در ابتدای واژن جمع و منقبض می شود. این امر مانع از دخول آلت مرد خواهد شد.
آمیزش های دردناک (دیسپارونی): برخی از ترس ها و ناراحتی های زن از زمان کودکی و یا تعارضاتی که با همسرش داشته است، سبب عدم برانگیخته شدن درست خانم می شود. لذا آمیزش برای زن بسیار دردناک می باشد. از دیگر عوامل موثر بر این اختلال می توان به خشکی واژن، دوران پس از زایمان، دوران عادت ماهانه، بیماری های ناحیه تناسلی، آماده نبودن افراد از نظر جسمی، همزمانی نزدیکی و تخمک گذاری، بیماری های مقاربتی و برخی از سرطان هایی که سبب تخریب اعصاب در آن ناحیه شده است.

نرسیدن به ارگاسم

نرسیدن به ارگاسم: یکی از شایع ترین اختلالات جنسی در بانوان مخصوصا زنان ایرانی و خاورمیانه می باشد. زیرا باورهای تعصب آمیز که حق زنان برای رسیدن به اوج لذت جنسی را از بین می برد، در خاورمیانه بیشتر از جوامع غربی می باشد. همچنین بزرگ شدن دختران با تشویق حفظ حجب و حیا باعث می شود آن دختر وقتی با همسرش وارد رابطه جنسی می شود، نتواند یکباره آن حجب و حیا را کنار بگذارد. حتی در برخی از افراد این باور وجود دارد که مورد قضاوت همسرش قرار می گیرد. همچنین می ترسد که به زنی سبک و هرزه متهم شود.
سردرد بعد از آمیزش: این اختلال با علائمی چون انقباض عضلانی در ناحیه سر، تهوع و سردرد همراه است.
ملال بعد از آمیزش: در این حالت زن پس از انجام آمیزش دچار افسردگی می شود.

واژینیسموس چیست؟

یک نوع از اختلالات عملکرد جنسی بانوان که اصطلاحا واژینیسموس نام دارد. و به معنی ترس مرضی و غیر منطقی از دخول در واژن است. نیز وجود دارد که می تواند مشکلات بسیار جدی ایجاد کند.

علائم واژینیسموس

در این اختلال بیمار به دلیل ترس ناخود آگاه از دخول و یا حتی لمس و در مواردی قصد دخول توسط زوج، دچار انقباضاتی دردناک در عضلات اطراف واژن می شود. این حالت ممکن است باعث ازدواج به وصال نرسیده شود. که طی آن زوجین بعد از مدت زمان متغیری بعد از تصمیم به مقاربت و دخول موفق به انجام آن نمی شوند. در بسیاری از موارد حتی با تن به اعمالی چون جراحی برای برداشتن پرده بکارت می دهند. این عمل نیز موثر نخواهد بود و این مشکل گاها به جدایی نیز منجر می شود.

واژینیسموس ممکن است طیف متغیری داشته باشد؛ کسانی که مقاربت دردناک دارند. و کسانی که مطلقا اجازه دخول نمی دهند. و حتی با قدرت زیاد ران ها را به هم می چسبانند و قادر به باز کردن پاهای خود برای معاینه هم نیستند.

در جوامع مختلف شیوع این وضعیت بین 5 تا 47 درصد گزارش شده است. به زمینه های فرهنگی و اجتماعی جامعه بستگی دارد. و آمار ها به دلیل عدم امکان تحقیق وسیع دقیق نمی باشند. نکته مهم برای بیماران این است که اولا باید بدانند این اختلال ناهنجاری یا مایه شرم نیست. و ثانیا با درمانی تلفیقی توسط تیمی از روانپزشک و متخصص زنان در اغلب موارد قابل درمان خواهد بود.

جهت درمان اختلالات جنسی در مردان و زنان به کلینیک ندای آرامش روان در تهران مراجعه نموده و یا بصورت تلفنی مشاوره شوید.

 

درمان اختلال ترس در خواب

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *