دسته‌بندی نشده, مقالات

ذهنیت رشد چیست؟

ذهنیت رشد چیست؟

داشتن ذهنیت رشد به چه معناست؟

طرز فکر رشد چیست؟ مفهوم ذهنیت رشد در ابتدا توسط کارول دوک روانشناس استنفورد توسعه داده شد. او این ایده را در ذهنیت: روانشناسی جدید موفقیت به مردم معرفی کرد. در این کتاب، دوک نشان می دهد که چگونه افراد (به ویژه دانش آموزان) را می توان به دو گروه تقسیم کرد. کسانی هستند که ذهنیت رشد دارند و کسانی که ذهنیت ثابتی دارند.

تعریف ذهنیت رشد:

افراد دارای ذهنیت رشد معتقدند که مهارت و هوش چیزی است که افراد می توانند آن را توسعه دهند. آنها بر این باورند که در حالی که افراد دارای ویژگی ها و ویژگی های ذاتی هستند، موفقیت از رشد شخصی دائمی ناشی می شود.

تعریف ذهنیت ثابت این است:

در مقابل، کسانی که ذهنیت ثابتی دارند معتقدند استعداد و هوش چیزی است که یا دارید یا ندارید.

یعنی برخی از افراد در برخی فعالیت ها خوب هستند و برخی دیگر در زمینه های مختلف برتری دارند. آنها معتقد نیستند که تمرین، شکست و توسعه استراتژی کلید رشد استعداد یا هوش است. آنچه دوک در مورد آن بحث می کند این است که کسانی که استعداد بالایی را در خود پرورش می دهند، اغلب افرادی با ذهنیت رشد هستند. جالب توجه است، کسانی که ذهنیت رشد دارند، موفقیت و توسعه مهارت بیشتری را تجربه می کنند. به هر دو صورت کار می کند.

نکاتی را در مورد اینکه چگونه ذهنیت رشد می‌توانید توسعه دهید

1. محل نشستن خود را مشخص کنید

آیا خود را کم و بیش در گروه ذهنیت رشد می‌دانید و به دنبال این هستید که مطمئن شوید که در این مسیر باقی می‌مانید؟ یا خودتان را به عنوان یک ذهنیت ثابت توصیف می کنید؟ دانستن اینکه از کجا باید شروع کنید، مرحله اول است. اگر ندانید کجا هستید نمی توانید بگویید کجا بروید.

2. بررسی کنید که چرا می خواهید یک ذهنیت رشد ایجاد کنید

چه چیزی در ذهنیت رشد شما را به تغییر انگیزه می دهد؟ فکر می کنید یک طرز فکر رشد چه مزایایی به زندگی شما می دهد؟ درک این موضوع در مراحل دشوار توسعه این جهان بینی به شما هدف می دهد.

ذهنیت رشد چیست؟

3. نمونه هایی از افراد دیگری را که ذهنیت رشد را توسعه داده اند، بیابید

با دوستان، خانواده و همکاران خود در مورد طرز فکر رشد صحبت کنید. ببینید آیا کسی که می شناسید روی توسعه آن کار کرده است یا خیر. آنها ممکن است بتوانند بینش های ارزشمندی را ارائه دهند.

4. دیدگاه خود را نسبت به شکست تغییر دهید

شروع کنید به شکست نه به عنوان نشانه ای از ناتوانی  بلکه به عنوان بخشی از فرآیند یادگیری. هیچ کس در تلاشی که نمونه کامل هدف باشد شروع نمی کند. حتی بزرگترین ورزشکاران، هنرمندان و بزرگان تجاری جهان از کودکی با استعداد یا تخصص کمی شروع کردند.

5. محدودیت های خود را درک کنید

بدانید که برخی چیزها فراتر از آن چیزی است که می توانید به دست آورید. این به شما کمک می کند تا اهداف واقع بینانه تعیین کنید. این به شما کمک می کند تا درک کنید که برخی از تلاش ها (مانند آنهایی که ترکیب ژنتیکی شما برای آنها مناسب نیست) به تلاش بیشتری نیاز دارد.

6. به نحوه صحبت و رفتار خود توجه کنید

توجه کنید که چگونه در مورد استعداد و مهارت صحبت می کنید. آیا می بینید که جملاتی مانند “من در این کار خوب نیستم” یا “او ذاتاً با استعداد است” می گویید؟ این عبارات را با “من هنوز در این کار عالی نیستم” عوض کنید . و “او به وضوح تلاش زیادی برای تبدیل شدن به چنین استعدادی انجام داده است.” توجه کنید که اطرافیانتان چگونه صحبت می کنند و چگونه رفتار می کنند و سپس به دنبال کسانی باشید که ذهنیت رشد دارند و روابط شما را با آنها تقویت می کنند

7. در مورد انعطاف پذیری مغز بیاموزید

اگر از آن دسته افرادی هستید که عاشق یادگیری در مورد نحوه عملکرد مغز انسان هستید، پس به فکر فرو رفتن در دنیای نوروپلاستیسیته باشید . این به شما یک دیدگاه فیزیولوژیکی منظم در مورد نحوه عملکرد واقعی طرز فکر رشد می دهد.

ذهنیت رشد چیست؟

اکنون که برخی از افسانه های رایج را از بین برده ایم، بیایید به چهار واقعیت در مورد طرز فکر رشد نگاه کنیم.

1. بیشتر مردم جایی در این بین هستند

هنگامی که پروفسور کارول دوک ذهنیت دانشجویان را تجزیه و تحلیل کرد، یک نتیجه کاملا دودویی را شناسایی نکرد. اگرچه اکثر دانش‌آموزان در کلاس درس به شدت به یک طرف یا طرف دیگر متمایل می‌شوند، اما مشخص شد که اکثر دانش‌آموزان جایی در وسط ذهنیت دارند. برای مثال، آنها ممکن است بر این باور باشند که توانایی آنها برای پیشرفت در ریاضیات به راهبردهای تدریس و توجه و تعهد آنها به فرآیند یادگیری مربوط می شود. اما آنها همچنین ممکن است باور کنند که توانایی خواندن و نوشتن آنها ذاتی است. همین مشاهدات را می توان در محل کار انجام داد.

2. طرز فکر رشد چیزی بیش از تلاش است

دوک خاطرنشان می کند که به نظر می رسد برخی از معلمان معتقدند که می توانند پیشرفت دانش آموز را با گفتن اینکه بیشتر تلاش کنند، بهبود بخشند. او این را “ذهن رشد نادرست” می نامد. تلاش مهم است. اما مهم‌تر نگرش دانش‌آموز نسبت به یادگیری یک چیز جدید و دیدگاه آنها نسبت به شکست به عنوان بخشی از فرآیند یادگیری است.

3. همه نمی توانند به همه چیز دست یابند

هر فردی محدودیت هایی دارد که مداخله ذهنیت رشد ممکن است به مبارزه با آن کمک کند، اما نمی تواند به طور کامل بر آنها غلبه کند. به عنوان مثال جوانی 22 ساله که قد کوتاهی دارد، نمی تواند یک والیبالیست شود.

4. نتایج مثبت ناشی از طرز فکر رشد و تلاش برای رسیدن به هدف است

دانش‌آموزان و کارمندان ذهنیت رشد افرادی هستند که می‌دانند بهبود مثبت  امکان‌پذیر است. آنها معتقدند که برای رسیدن به اهداف خود باید:

  • به شکست به عنوان بخشی از یادگیری نگاه کنید
  • زمان بگذارید
  • چالش را در آغوش بگیرید
  • برای غلبه بر هر چالش استراتژی های جدیدی را توسعه دهید

کار برای رسیدن به یک هدف بدون این دیدگاه ها بعید است که نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد. پرورش ذهنیت رشد بدون صرف زمان و تمرین لازم برای ایجاد یک مهارت جدید کار زیادی انجام نمی دهد.

 

روانشناس خوب در تهران
ازدواج چیزی فراتر از داشتن خانه و داشتن فرزند است. ازدواج به این معناست که کسی در کنار شما باشد که عمیقاً شما را دوست داشته حتی اگر شما را در بدترین حالتتان دیده باشد.
مشاوره پیش از ازدواج با یک روانشناس خوب در تهران می تواند به شما کمک کند تا درک عمیق تری از هدف ازدواج خود ایجاد کنید.
https://arameshravan.com/
درمانگر خوب در تهران
روانشناسان افرادی هستند که تحصیلات روانشناسی دارند و در زمینه درمان روان بدون دارو و با صحبت کردن فعالیت می‌کنند. روانشناسان می‌توانند در حوزه‌های مختلف روان درمانی فردی، خانواده، زوج، کودک و … فعالیت کنند. افراد زیادی
هستند که علم کافی ندارند.
https://arameshravan.com/
دکتر روانپزشک خوب در تهران
روانپزشکان به درمان اختلالاتی مانند انواع فوبیا ، اختلالات خلقی و به طور کلی اختلالات روانی می پردازند.دکتر روانپزشک تهران بیماران را با استفاده از روش ها و داروهای روان درمانی درمان می کنند.
در صورت داشتن علائم بیماری های اعصاب و روان باید به یک دکتر روانپزشک خوب در تهران مراجعه کرد.
اگر ساکن شهر تهران هستید و به دنبال دکتر روانپزشک خوب در تهران هستید پیشنهاد میکنیم با ما همراه باشید.
https://arameshravan.com/
ارتباط با ما
Call: 02144246886
Instagram:nedaye-aramesh-ravan
09924793881:eitaa
www.arameshravan.com
ندای آرامش روان

 

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *