-

مراحل مشاوره فردی

مراحل مشاوره فردی – مرکز مشاوره فردی آرامش روان

مراحل مشاوره فردی نوعی مشاوره است که در آن روانشناس یا درمانگر به مراجعه کننده کمک می کند. تا از برزخی که در آن گرفتار شده خارج شود و مانند یک فرد عادی زندگی کند. در مشاوره فردی، درمانگر می کوشد تا با روش های عقلانی، در فضایی آرام، احساسات و رفتارهای فرد را بررسی کرده و در تصمیم گیری ها به او کمک کند. به عقیده مشاوران علت تمام سر درگمی های نسل امروز، نشناختن استعدادها و مهارت هاست. در قدم اول مشاور به شما کمک می کند که خود را بشناسید.

پس از شناخت خود، اهدافتان را تعیین کرده و در آخر شما را به لحاظ روحی و روانی آماده می کند. تا در جهت رسیدن به اهدافتان بهترین تصمیم را بگیرید. مشاوره فردی در واقع بهترین راهنما بعد از پدر و مادر است. با این تفاوت که قطعا با او راحت تر هستید و بدون هیچ سانسوری می توانید مشکلاتتان را با او در میان بگذارید.

ندای____آرامش

مشاوره درباره چه موضوعاتی با فرد صحبت می کند

موضوعات مشاوره فردی متغیر است. و تنوع زیادی دارد که شامل ترس، اضطراب، آرامش ذهنی، شناخت توانایی ها و مبارزه با ناتوانی ها، اختلالات رفتاری و درمان آن، کنترل هیجانات روانی، شکست های عاطفی و نحوه کنار آمدن با آن، درمان اختلالات شخصیتی و مدیریت بحران، درمان حسادت، آشنایی با تعهد و تمرین وفاداری، روش های رسیدن به صمیمت با دیگران، موضوعات مربوط به انتقام جویی و روش های دور شدن از کینه ورزی و صدمه زدن به دیگران، روش های کنار آمدن با فاجعه یا مرگ یکی از عزیزان و … در این دسته قرار می گیرند.

مسائل اجتماعی و خانوادگی

انتخاب همسر، راهکارهای موفقیت، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، شناخت هویت اجتماعی در زمان طرد شدن از اجتماع، مبارزه با کمبود اعتماد به نفس اجتماعی، کمک به شناخت توانایی ها و مهارت های اجتماعی و افزایش فعالیت اجتماعی، آموزش مهارت های رفتاری، آموزش مهارت های عاطفی و کنترل احساسات در اجتماع، مشاوره طلاق، مشکلات خانوادگی و آشنایی با راه های مبارزه با آن ها ، استرس و … اضطراب اجتماعی، منفی نگری و بد بینی نسبت به افراد جامعه و شناخت راه های جلوگیری از آن، راهکارهای رسیدن به موفقیت های اجتماعی و مشاوره اعتیاد و … در این دسته قرار میگیرند.

مشاوره تحصیلی
مشاوره تحصیلی شامل نحوه صحیح درس خواندن، شناسایی توانایی ها و استعدادهای فرد در یک رشته خاص، کمک به انتخاب بهترین رشته تحصیلی با توجه به مهارت و بازار کار، آموزش تست زدن، آماده سازی فرد برای دانشگاه، کمک به حفظ آرامش در زمان شکست های تحصیلی مثل قبول نشدن در کنکور و … جزء وظایف مشاوره تحصیلی تلفنی است.

مشاوره فردی از چه جهت حائز اهمیت است

و جایگاه این بخش از مشاوره، به شدت در حال افزایش است. ولی چرا تا این حد روی مشاوره فردی تاکید شده؟ فرض کنید در شرایطی هستید که به هر دلیلی دچار مشکل شده اید.. کسی را ندارید که شما را راهنمایی کند و راهی به شما نشان دهد که از این وضعیت خلاص شوید. تنها هستید. روی آن را ندارید که با کسی درد و دل کنید زیرا می ترسید به خاطر این مشکل از شما سوء استفاده کنند. آیا در این شرایط گیر کرده اید؟ در این حالت از خدا کمک می خواهید. او قطعا حافظ همه ماست اما باید در این میان کسی باشد که شما را راهنمایی کند.

با توجه به زندگی امروز و پیچیده تر شدن روابط بین فردی، اهمیت مشاوره فردی روز به روز بیشتر حس شده و هر روز بر تعداد افرادی که به مراکز درمانی و مشاوره مراجعه می کنند افزوده می شود.

هر چه میزان تحصیلات افراد جامعه بیشتر شود آگاهی آن ها نیز نسبت به وجود یک راهنما برای زندگی شان بیشتر می شود. چه بسا بسیاری از این افراد، موفقیت های خود را مدیون مشاوران و روانشناسان هستند.

تفاوت مشاور فردی و گروهی چیست

تفاوت مشاوره فردی و گروهی تنها در تعداد افراد مشاوره گیرنده است. البته این دو نوع مشاوره نسبت به هم مزایا و محدودیت هایی دارند اما در کل هدف آن ها یکی است. و آن هم حل مشکلات فرد و گرفتن راهکارهای کلیدی برای کلیه امور است.

در مشاوره فردی، درمانگر تنها به یک نفر مشاوره می دهد. اما در مشاوره گروهی معمولا تعداد مشاوره گیرندگان از یک نفر بیشتر بوده و به صورت گروهی انجام می شود. به این ترتیب که یک گروه مشخص با مشکلات تقریبا یکسان دور هم جمع می شوند. و در مورد مشکلاتشان صحبت می کنند. معمولا این افراد مشکلات خاص و حاد روانی ندارند. و درباره مسائل بهداشتی، خانوادگی، مشکلات اجتماعی، تحصیلی و شغلی به بحث و گفتگو پرداخته و راهکار می گیرند.

مشاوره فردی از روی چه اصولی پیش می رود

اصول مشاوره فردی مانند تمام سبک های مشاوره و و روانکاوی است. چند اصل مهم در روانشناسی بالینی و انواع مشاوره وجود دارد.

هم دلی
مشاور باید خود را به جای فرد مراجعه کننده بگذارد و کاملا او را درک کند. اینکه اگر خودش در این شرایط بود بهترین کاری که می کرد چه بود. نه اینکه فقط برای دیگران تجویز کند وخودش وا بماند. این یعنی همدلی و همدردی و درک متقابل…اگر مشاور این اصل را رعایت کند قطعا موفق خواهد بود.

خوب شنیدن
مشاور باید گوش خوبی برای شنیدن باشد. مشاوری که به دقت گوش کند. قطعا در پایان جلسه می تواند اطلاعات را به درستی جمع آوری کرده و ریشه مشکل را شناسایی خواهد کرد.

صداقت
اصل مهم دیگر در اصول مشاوره فردی صداقت است. مشاوری که با شما صادق باشد و نظر خود را به دور از هر جانب داری بیان کند. حتما در نظر فرد مراجعه کننده یک مشاور موفق خواهد بود.

احترام
رعایت احترام و ادب از مهم ترین اصول مشاوره فردی است. 

سازمان دادن
مشاور باید اطلاعات را به درستی جمع آوری کند و بتواند انتهای بحث را جمع کند. مشاوری که متخصص است. معمولا بعد از هر جلسه مشاوره به فرد راهکارهای خوبی خواهد داد. تا جلسه بعد بتواند با دست پر به جلسه بیاید نه اینکه هر بار حرف های قبل را تکرار کند. مشاور باید فرد را به چالش بکشد .

رهبری

مشاور خوب رهبر خوب است. مشاور باید مانند راهنما تکیه گاه فرد در زمان مشکلات باشد. بتواند جلسات را به خوبی رهبری کند. صحبت هایش از روی اصول و منطق بوده و راهکارهایش نیز کاربردی باشد.

تشویق کردن
تشویق کردن فرد به انجام کارهای درست و ترغیب او به آرامش از دیگر اصول مشاوره است. مشاور باید به جای تحقیر و حرف های تند و تیز، با مهربانی فرد را از انتخاب اشتباهش آگاه کند و تا جایی که ممکن است او را تشویق کند تا کاری که مشاور صلاح می داند را انجام دهد. این حس دوستی که میان مشاور و مراجع پیش می آید کلید داشتن یک مشاوره موفق خواهد بود.

سکوت کردن
یک مشاور خوب باید بداند کجا سکوت کند و کجا بحث را ادامه دهد. متاسفانه بعضی مشاوران عادت دارند که خودشان صحبت کنند. خوب در این صورت مشاور چگونه می تواند مشکل فرد را متوجه شود؟ به همین دلیل سکوت و صحبت کردن به جا و درست از مهارت های مشاور خوب می باشد.

مواجهه شدن با مقاومت و خجالت
متاسفانه برخی مراجعین روی کار اشتباه خود اصرار می کنند و نمی خواهند اشتباهشان را قبول کنند. برخی دیگر هم آنقدر خجالتی هستند. که به درستی صحبت نمی کنند و طفره می روند. خوب در اینجا وظیفه مشاور خوب این است که خود را برای اینگونه برخورد ها آماده کند. و خیلی منطقی و اصولی به فرد کمک کند.

چطور میتوانیم از جلسات مشاوره فردی بیشترین نتیجه را گرفت

به‌ غیراز انتخاب بهترین مرکز مشاوره (ندای آرامش روان) و مشاور روانشناس مناسب، عوامل دیگری نیز در حصول نتیجه مطلوب از جلسات مشاوره دخیل هستند که نباید آنها را فراموش کنید:

اعتماد به مشاور
صراحت در بیان مشکل
شفافیت و صداقت در بیان مشکل
دور انداختن پیش‌داوری و قضاوت نسبت مشاوره و حفظ خوش‌بینی
داشتن احساس خوب نسبت به مشاور
عمل کردن به راهکارها و تکالیف محوله به مراجع کننده
پیگیری درمان، جلسات مشاوره و صبوری برای حصول نتیجه
مشاوره و روان‌ درمانی معجزه نیست که در طول یک‌شب زندگی‌تان را متحول کند. هرچند برخی از مشکلات با یک جلسه مشاوره قابل‌حل هستند. حل کردن برخی از مشکلات به جلسات بیشتری نیاز دارند که مستلزم صبوری و پیگیری درمان از سوی مراجع کننده است.

جهت کسب اطلاع بیشتر با مشاورین آرامش روان بصورت مشاوره تلفنی و مشاوره حضوری در ارتباط باشید.

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *