-

ویژگی کودک سالم

ویژگی کودک سالم

کودک سالم کودکی است که در تمام جنبه‌های زیستی، روانی و اجتماعی از رشد مناسبی برخوردار باشد. و بتواند هریک از مراحل رشدی خود را با موفقیت پشت سر بگذارد و از پس تمامی بحران‌های موجود در دوره‌های مختلف گذر کند.

تربیت خوب میتواند یک کودک سالم به جامعه تحویل دهد. و تربیت نادرست میتواند سبب شکل گیری یک شخصیت ناسازگار، بد قلق و ناموفق در فرزندتان شود.

ندای____آرامش

ویژگی های یک کودک سالم از نظر روانی

کودک سالم، کودکی امیدوار است.

کودک سالم، پر از شوق و امید است.

برای او نمی شود، نمی توانم و محال است، معنی ندارد. او اکثرا شاد است و نسبت به امور با دلگرمی نگاه می کند.

کودک سالم عزت نفس کافی دارد.

این مسأله در سال های مدرسه اهمیت بیشتری پیدا می کند. بسياري از اوقات افت تحصیلی و مشکلاتی که کودکان در مدرسه تجربه می کنند. ناشی از اعتماد به نفس پائین آن هاست. در نتیجه درصورتی که فرزندتان دچار کم رویی است و بیش از حد خجالت میکشد برای آنکه در مدرسه دچار مشکل نشود و یا مشکل او به اختلال های روانی مانند فوبیای اجتماعی نیانجامد حتماً دلایل این حالت را مورد بررسی قرار دهید. و ترجیحاً مشکل را با یک روان شناس کودک در میان بگذارید.

 کودک سالم دیگران را دوست دارد.

کودک شما هنگامی سالم و سازگار خواهد بود که اشخاص دیگر را دوست داشته باشد، قابلیت هم دلی داشته باشد و دلش بخواهد با افراد دیگر معاشرت یا کار جمعی انجام دهد. کودک منزوی یا کناره جو اصلاً شخصیت سالم و سازگاری نخواهد داشت.

روش هایی برای داشتن فرزند سالم

 آنها را تحسین کنید.

 به بچه ها محبت بدون قید و شرط نثار کنید.

 خانه ای امن و مطمئن فراهم کنید.

 گاهی همبازی آن ها شوید.

 در صورتی که اشتباهی مرتکب میشوند از اظهار نظرهای کنایه آمیز پرهیز کنید.

 

علائم هشدار دهنده اختلالات روحی در کودکان

اضطراب و نگرانی دایمی

– کابوس های دایمی شبانه

– نمره های کم علی رغم کوشش زیاد

– کوتاهی در انجام تکالیف مدرسه

– سرپیچی دائمی از رفتن به مدرسه یا شرکت در فعالیت بچه ها

– بیش فعالی یا بیقراری

– پرخاشگری و ناآرامی دایمی

– بد اخلاقی دائمی

– افسردگی، غم، زودرنجی

 

 مراقبتهای ادغام یافته کودک سالم ( Well Baby Care )

تکامل کودک از دوران جنینی آغاز میشود و با مراقبت و تغذیه مطلوب در دوران بارداری، فرصت رشد و تکامل مطلوب کودک که حق طبیعی اوست فراهم میشود. مهمترین تکامل مغزی کودک در 2 سال اول زندگی است. که نقش قابل ملاحظه ای بر عملکرد ذهنی، جسمی، روانی، اجتماعی و ایمنی کودک دارد. تجربیاتی که کودک در سالهای سوم تا پنجم زندگی کسب میکند او را برای کسب مهارتهای اجتماعی و یادگیری در دوران مدرسه آماده میسازد. ت

جربیات و مهارتهای کودک در دوران 8-6 سالگی که بدو ورود به مدرسه است در قدرت یادگیری او در دوران تحصیل حیاتی است. بنابراین مراقبت از کودک ،حمایت ، آموزش ، و رشد و تکامل مطلوب از دوره لقاح آغاز میشود و نه تنها مراقبت کودک بلکه مراقبت از مادر نیز برای بقاء ، رشد و تکامل کودک حائز اهمیت است.

کودکانی که از مراقبت مطلوب برخوردارند در آموزش و سایر خدمات اجتماعی از بقیه جلوترند. توان تولید بیشتری دارند و به قانون بیشتر احترام میگذارند. لذا هزینه های آینده برای آموزش بهداشت و هزینه های اجتماعی کاهش خواهد یافت و سرمایه های اجتماعی فزونی می یابد. برنامه مراقبت کودک سالم به دنبال یافتن راهی برای جدا کردن کودکان سالم از کودکان به ظاهر سالم.

یا مستعد به بیماری است که هنوز نشانه های بیماری در آنها مستقر نشده است. در حقیقت هدف این برنامه طراحی نظام غربالگری استاندارد مراقبت کودکان صفر تا 8 سال و اجرای آن میباشد.

 

محتوی استراتژی عبارتند از 

کاهش ریسک بروز حوادث با آموزش درمورد پیشگیری از حوادث و سوانح
رشد و تغذیه در سلامتی
بررسی وضعیت تکامل
اختلالات بینایی و شنوایی
اختلالات رفتاری و ارتباطی کودک و والدین
واکسیناسیون و مکملهای دارویی

برای این که در آينده بتوانیم کودکان سالمی تحویل جامعه بدهیم باید محیطی امن را برای رشد آنها آماده کنیم. بنابراین درصورتی که خود والدین مبتلا به اختلال های روانی هستند، قابلیت کنترل خشم خود را ندارند یا نسبت به مواد مخدر و روانگردان ها اعتیاد دارند، بهتر است پیش از بارداری و فرزند دار شدن این مشکلات خویش را رفع کنند تا کودک بتواند وارد محیطی امن شود.

کلینیک ندای آرامش روان در تهران شما را در تربیت کودکانتان یاری می نماید تا کودک سالم داشته باشید، نحوه ارتباط با مرکز مشاوره کودک و نوجوان آرامش روان بصورت تماس تلفنی و مراجعه حضوری می باشد.

درمان اختلال ترس در خواب

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *