-

انواع اختلالات دوران کودکی

انواع اختلالات دوران کودکی

انواع اختلالات دوران کودکی به معنای داشتن مشکلات ارتباطی و تحصیلی و همچنین عدم توانایی کنترل هیجانات درونی است.

کـودکان و نوجوانـان مـدام در حال تغییر هسـتند. آنها سـریع رشـد میکنند و قبـل از اینکه شـما متوجـه شـوید کودک پـر انرژی و همیشـه خندان شـما بـه نوجوانی تبدیل میشـود که تـا ظهـر میخوابد. در زمان رشـد، طبیعی اسـت کـه ما تغییر کنیـم زیرا ما چیزهـای جدیدی یاد میگیریـم و بـدن مـا بـا تغییر به شـکل بدن بزرگسـالی مـا در میآیـد. ولی در میـان این همـه تغییراتـی کـه روی میدهـد. از کجـا بدانیم که کـدام تغییـرات طبیعی و نرمال هسـتند و کـدام نیسـتند؟ در کـدام نقطـه مـا بایـد نگران شـویم که کـج خلقیهـا و یا تغییـرات حالت کـودک مـا چیـزی بیش از »دردهای ناشـی از رشـد و بزرگ شـدن« اسـت. تشـخیص این امر میتوانـد دشـوار باشـد. حقیقت این اسـت که برای بسـیاری از کـودکان این تغییـرات ناگهانی صرفـا بخشـی از فرایند بزرگ شـدن نیسـت بلکه نشـانههای یـک بیماری روانی اسـت.

ندای____آرامش

1. اختلالات تکوین عصبی

اختلالات تکوین عصبی از جمله مواردی هستند که به طور معمول در دوران نوزادی، کودکی یا بزرگسالی تشخیص داده می شوند. این اختلالات روانی شامل موارد زیر است:

کم توانی ذهنی

اختلال اوتیسم

اختلال بیش فعالی – کمبود توجه (ADHD)

2. اختلال دو قطبی و اختلالات مرتبط

تشخیص اختلال دو قطبی با وجود تغییر در خلق و خو و همچنین تغییر در فعالیت و سطح انرژی صورت می گیرد. این اختلال اغلب شامل تغییرات احساسی بین حالت های سرخوشی و دوره های افسردگی است. چنین حالت های سرخوشی می تواند به عنوان شیدایی (مانیا) یا نیمه شیدایی (هیپومانیا) تشخیص و اعلام شود.

شیدایی

دوره های افسردگی

تأخیر کلی رشد

اختلالات ارتباطی

3. اختلالات اضطرابی

اختلالات اضطرابی مواردی هستند که با ترس بیش از حد و مداوم، نگرانی، اضطراب و اختلالات رفتاری مرتبط با آن تشخیص داده می شوند. ترس واکنش احساسی به یک تهدید است، چه آن تهدید واقعی باشد وچه تصور شود. اضطراب پیش بینی تهدیدی است که ممکن است در آینده روی دهد. انواع اختلالات اضطرابی عبارتند از:

اختلال اضطراب فراگیر (GAD)

آگورافوبیا (ترس از مکان های شلوغ)

اختلال اضطراب اجتماعی

فوبیا های خاص

اختلال هراس (پانیک)

اختلال اضطراب جدایی

4. اختلالات مربوط به استرس

ضربه روحی و اختلالات ناشی از عوامل استرس زا قرار گیری در معرض یک واقعه استرس زا یا آسیب زا را شامل می شوند. اختلالات موجود در این گروه عبارتند از:

اختلال استرس حاد

اختلال سازگاری

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

اختلال دلبستگی واکنشی

5- اختلالات گسستگی

اختلالات گسستگی اختلالات روانشناختی هستند که منجر به گسست یا وقفه در جنبه های آگاهی، از جمله هویت و حافظه می شود.

آمنزیای گسسته (فراموشی تجزیه‌ ای)

اختلال هویت تجزیه ای

اختلال شخص زدایی – واقعیت زدایی

6. اختلالات روان تنی

این دسته از اختلالات که پیش از این با عنوان اختلالات سوماتوفرم از آن ها یاد می شد، در حال حاضر به عنوان علائم جسمی و اختلالات مرتبط شناخته می شوند. اختلالات روان تنی گروهی از اختلالات روانشناختی هستند که علائم جسمی واضحی که ممکن است دلیل جسمی قابل تشخیصی نداشته باشد را دربر می گیرند.

در مقایسه با روش‌ های پیشین توصیف این اختلالات که مبتنی بر فقدان توضیح پزشکی برای علایم فیزیکی بودند، تشخیص فعلی بر افکار، احساسات و رفتار های غیر طبیعی که در پاسخ به این نشانه‌ ها رخ می‌ دهند، تاکید می‌ کند. اختلالاتی که در این دسته قرار می گیرند عبارت‌اند از:

اختلال علائم جسمانی

اختلال اضطراب بیماری

اختلال تبدیلی

اختلال ساختگی

7. اختلالات تغذیه ای

اختلالات تغذیه ای با نگرانی های وسواسی در مورد وزن و الگو های تغذیه ای مخرب که دارای تأثیر منفی بر سلامت روح و جسم هستند، خود را نشان می دهند. در این نوشته در مورد علائم اختلال خوردن صحبت کردیم. اختلالات تغذیه ای و غذایی که پیش از این برای تشخیص در دوران نوزادی و کودکی استفاده می شدند، در انواع اختلالات تغذیه ای DSM-5.8 قرار می گیرند و شامل موارد زیر هستند:

بی اشتهایی عصبی

پر اشتهایی عصبی

اختلال نُشخوار

اختلال پایکا

اختلال پر خوری افراطی

8. اختلال خواب

اختلالات خواب شامل وقفه هایی در الگو های خواب هستند که منجر به پریشانی و تأثیر بر عملکرد روز می ‌شوند. از جمله اختلالات خواب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نارکولپسی (حمله ‌ی خواب)

اختلال بی خوابی

اختلال پرخوابی

اختلالات خواب مربوط به تنفس

پاراسومنیا

سندرم پا های بی قرار

9. اختلال های ایذایی

اختلالات کنترل تکانه ای، مواردی هستند که با نا توانایی در کنترل احساسات و رفتار ها همراه اند و منجر به آسیب به خود یا دیگران می شوند. این مشکلات همراه با کنترل عاطفی و رفتاری، با اقدامات منجر به نقض حقوق دیگران مانند از بین بردن اموال یا تجاوز فیزیکی و یا مواردی که با هنجار های اجتماعی، افراد صاحب قدرت و قوانین مغایرت دارند، مشخص می شوند. شماری از اختلالات کنترل تکانه ای شامل موارد زیر هستند:

کلپتومنیا (جنون دزدی)

پایرومانیا (جنون آتش افروزی)

اختلال انفجاری متناوب

اختلال سلوک

اختلال نا فرمانی مقابله جویانه

10. اختلالات افسردگی

اختلالات افسردگی نوعی اختلال خلقی است که وضعیت های متعددی را در بر می گیرد. همه این وضعیت ها با وجود حالات غم، پوچی یا تحریک پذیر همراه با علائم جسمی و شناختی مشخص می شوند. این اختلالات از نظر طول دوره، زمان یا علت احتمالی از یکدیگر متمایز اند.

اختلال بی نظمی خلقی اخلال ‌گر

اختلال افسردگی عمده

اختلال افسردگی مداوم

بهترین روانشناس کودک و نوجوان در مرکز ندای آرامش روان

والدین باید توجه داشته باشند که تغییر سبک زندگی خانواده های ایرانی، کودکان و نوجوانان را بیش از پیش در معرض آسیب قرار داده است، لذا توجه به روند رشد آن ها و زیر نظر گرفتن رفتار و اعمال آن ها می تواند در پیشگیری از بروز چنین اختلالاتی موثر باشد. اما در صورتی که فرزند شما به یکی از این اختلالات و یا دیگر اختلالات مبتلا شده است، اولین و بهترین گام مراجعه به بهترین روانشناس خواهد بود.

اگر به دنبال بهترین روانشناس در تهران هستید تا در زمینه مشاوره کودک و نوجوان به کلینیک ندای آرامش روان مراجعه کنید و یا تماس تلفنی برقرار نمایید.

درمان اختلال ترس در خواب

 

 

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *