-

راه های درمان افسردگی بعد از شکست عشقی

راه های درمان افسردگی بعد از شکست عشقی

درمان افسردگی بعد از شکست عشقی از مسائل ناگواری است که ممکن است برای هر زن و مردی رخ دهد. عشق یک طرفه، شتاب زدگی قبل از وارد شدن به روابط عاشقانه، فرار از تنهایی و غیره همگی از عوامل شکست عشقی می باشد که ممکن است قبل یا بعد از ازدواج دختر و پسر اتفاق بیفتد.

ندای____آرامش

فراگیر شدن این مسئله در شبکه های اجتماعی با مشاهده انواع عکس نوشته غمگین در پروفایل افراد کاملا محسوس است. این افراد سعی می کنند با استفاده از پست ها و عکس نوشته عاشقانه غمگین یا تیکه دار اندوه خود را کاهش داده یا به طور غیرمستقیم پیام خاصی را به طرف مقابل انتقال دهند.

اگر چه آثار شکست عشقی در زندگی افراد مختلف، متفاوت است اما اکثر آن ها حس می کنند دنیا به پایان رسیده، دست از علایق خود می کشند، نسبت به کار یا تحصیل بی تفاوت می شوند، از دوستان و خانواده گوشه گیری و خود را در افسردگی غرق می کنند.

اولین چیزی که بعد از جدایی، افراد به آن تاکید می‌کنند، «فراموش کردن» است. اما واقعیت این است که در روان ما چیزی به عنوان فراموش کردن وجود ندارد. در واقع ناخودآگاه ما، مسئولیت افکار و خاطراتی که به گمان خودمان فراموش‌شان می‌کنیم را برعهده می‌گیرد و آنها را در خود نگه می‌دارد. پس اگر می‌خواهید دوری از او شما را آزار ندهد، به «فراموش کردن» رو نیاورید. چرا که تلاش برای از بین بردن موضوعات به‌ خصوص موضوعات ناراحت کننده تنها به انکار و سرکوبی منجر می‌شود و می‌تواند تا پایان عمر ما را آزار دهد.

علائم افسردگی پس از جدایی

افسردگی درجات مختلفی از خفیف تا شدید را شامل می شود بنابراین نمی توان به راحتی تشخیص داد که ناراحتی پس از جدایی عادی بوده یا افسردگی خفیف می باشد. در صورت وجود پنج مورد از علائم زیر به مدت دو هفته احتمالا شما درگیر افسردگی شده اید:

تقریباً هر روز بیشتر روز غمگین و ناامید می شوید
علاقه خود را به فعالیت های قدیمی از دست می دهید
کاهش وزن و کاهش اشتها یا افزایش اشتها و افزایش وزن
خوابیدن یا خیلی کم یا زیاد
احساس اینکه اکثر روز انرژی لازم ندارید
احساس بی ارزشی
مشکل در تمرکز یا تصمیم گیری
فکر در مورد مرگ یا خودکشی

علائم سالم و طبیعی جدایی نیز شامل موارد زیر می شوند

عصبانیت و ناامیدی
گریه و غم
ترس
بی خوابی
از دست دادن علاقه به فعالیت ها

شکست عشقی چه اثراتی به فرد می گذارد 

شکست عشقی در زندگی افراد مختلف اثر متفاوتی دارد . اما در حالت کلی بسیاری از افراد فکر می کنند که دنیا به پایان رسیده و از بسیاری علایق خود دست می کشند و نسبت به کارو حرفه و یا درس خود بی توجه می شوند و حتی از اطرافیان خود یعنی دوستان و خانواده فاصله می گیرند و خود را غرق افسردگی می کنند . بدون شک در این دوران با سختی های بسیاری مواجه هستید اما با گذشت زمان و کمی تلاش ، می توانید بر غم و اندوه غلبه کرده و همچنین در جهت رفع افسردگی خود تلاش کنید و از زندگی خود لذت ببرید.

در این دوران ممکن است که از خود عصبانی باشید. که چرا نمی توانید به اندوه ناشی از شکست عشقی غلبه کنید و به زندگی عادی برگردید، فراموش نکنید که این حالت طبیعی است ، شخصی را از دست داده اید که از صمیم قلب دوسش داشته و آینده ی خود را با او تصور می کردید ولی اکنون شما را ترک کرده است. در این دوران باید با خودتان مهربان باشید. غم و اندوه را بپذیرید و اجازه دهید که به طور کامل آن را تجربه کنید و نسبت به آن کاملا آگاه باشید . به این معنی که خود را غرق در افسردگی نکنید ولی این ناراحتی را به عنوان مرحله و روندی در جهت بهبود حالتان در نظر بگیرید .

درد و دل کردن با فردی مناسب 

برای این که درد و غم ناشی از شکست عشقی را در خود کم کنید. می توانید با دوست صمیمی که می تواند حال شما را درک کند صحبت کنید. همراهی دوستان در این دوران بسیار حال شما را تغییر خواهد داد.

زمان خود را مدیریت کنید.

زمانی که رابطه ی عاطفی تان با شکست مواجه می شود ، شکاف بزرگی در زندگی تان ایجاد می شود. زیرا که شما اوقاتی را با او می گذراندید اکنون خالی شده و در این زمان ها احساس پوچی خواهید داشت. لازم است که این زمان را روی چیز دیگری متمرکز کنید. روی شغلتان، کارهای نیمه تمام خانواده و ارتباط بیشتر با آن ها و همچنین با دوستان و غیره. مثلا می تواند فرصت خوبی باشد که کار هایی را که نمی توانستید انجام دهید را به اتمام برسانید .

تمرکز به نکات مثبت 

طبق نظر مشاور روانشناس حضوری اگر چه دوران سختی را می گذرانید. اما می توانید نکات مثبت آن را نیز در نظر بگیرید که چقدر خوب که رابطه تان بیشتر از این پیش نرفته و آسیب های بیشتری به شما وارد نشده و به تجربه هایی که از این رابطه به دست آورده اید فکر کنید و یاد بگیرید که چگونه خودتان را دوست داشته باشید .

به علایق خود بپردازید.

اگر که به سرگرمی خاصی علاقه داشتید اما هیچ وقت فرصت پرداختن به آن را نداشتید اکنون وقت آن است. که زمان خود را به فعالیت هایی اختصاص دهید که از انجام آن لذت ببرید این باعث می شود که از تمرکز به غم و غصه دست بردارید .

مسافرت 

بهتر است که برای درمان غم و اندوه خود محیط خود را تغییر دهید . تغییر محیط باعث می شود. که احساسات منفی را فراموش کرده و روحیه ی خود را به دست بیاورید .

تنها نمانید.

طبق نظر مشاوران مطب روانشناسی خصوصی تنهایی احساسات را تشدید می کند و غم و اندوه بزرگ تر به نظر می رسد. با کسانی که دوست دارید و ترس از دست دادن آن ها را ندارید دیدار کنید آن ها کسانی هستند که هر زمان که نیاز داشتید به کمک شما آمده اند.

سراغش را نگیرید.

او را به طور کامل کنار بگذارید و درباره ی او صحبت نکنید هر چقدر که خود را درگیر او کنید بیشتر اندوهگین خواهید شد و زمان طولانی تری می کشد تا بهبود پیدا کنید به همین دلیل همه ی راه های ارتباطی و هرگونه تماس را قطع کنید و سعی کنید که خودتان باشید تا وقت کافی برای فراموش کردن کامل رابطه را داشته باشید. شکست عشقی بسیار دشوار است اما زمانی که احساسات خود را بپذیرید و روی آن ها آگاهی داشته باشید. می توانید تشخیص دهید که باید تمرکز خود را روی آینده نیز بگذارید و بدانید که تجربه ی بسیاری آموخته اید که در آینده از آن ها استفاده خواهید کرد.

رفع افسردگی اساسی و یا اختلالات دیگری نظیر رفع وسواس نیازمند درمان از سوی فردی متخصص می باشد. و زمانی که حالت های افسردگی بسیار شدید و یا غم از دست دادن بسیار طولانی تر باشد نیازمند درمان خواهد بود

درمان اختلال ترس در خواب

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *