-

خانواده و آسیب های اجتماعی

خانواده و آسیب های اجتماعی

خانواده و آسیب های اجتماعی که امروزه یکی از معضلات جامعه است. آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک تهدید جدی سلامت روحی و روانی افراد جامعه به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان را با خطر مواجه ساخته است. مسائلی از قبیل اعتیاد، فرار از خانه، خشونت، انزوای اجتماعی، ناهنجاری‌های رفتاری و ناامیدی، را از جمله نتایج آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی عصر حاضر می‌توان شمرد.

ندای____آرامش

 

 

 

 

 

 

با بررسی آسیب‌شناسی خانواده در دنیا آشکار می‌شود. که در دوران شکوفایی دانش، تکنولوژی و صنعت، استحکام و کانون گرم خانواده کمتر مورد توجه قرار گرفته و ضربات شکننده‌ای را به جامعه‌ بشری وارد نموده و رعایت نکردن اصول و مبانی صحیح زندگی، باعث فساد و جنایت در جامعه شده است.

خانواده، کوچک‌ترین نهاد اجتماعی است. که اساس و زیرساخت واحدهای بزرگ‌تر به شمار می‌رود. میزان موفقیت و سهمی که افراد برای ایفای نقش در واحدهای بزرگ اجتماعی ایفا می‌کنند. بستگی تام به نحوه رشد و تربیت و شکوفایی‌ استعدادهای آنها در کانون مقدس خانواده دارد.

نقش خانواده در آسیب های اجتماعی

نقش خانواده در آسیب های اجتماعی

خانواده در مسیر دست‌یابی به اهداف خود همانند سایر پدیده‌های هستی با عوامل و موانع گوناگونی مواجه است. که برخی از آنها باعث انحراف یا مانع دست‌یابی آن به اهداف عالی و مقدس می‌شود. و به خانواده آسیب می‌رساند. و وقتی به خانواده آسیب رساند. حضور افراد این خانواده در جامعه برای معاشرت‌ و زندگی اجتماعی آسیبی به پیشرفت و آرامش جامعه وارد کرده و زندگی اجتماعی دیگران با مشکل روبرو می‌شود.
خانواده‌های ناسالم؛ پیامدهای آسیب‌ زای اجتماعی؛ چون اعتیاد، فحشا، فرار از خانه، فقر، طلاق، ولگردی، خشونت خانوادگی و… را در خوددارند. که موجب به‌ هم‌ریختن وضعف و مشکلات روحی و روانی در زندگی می‌شود.

در چنین خانواده‌هایی باید و نباید‌های اخلاقی رعایت نمی‌شود و برای افراد آن، کردارها و روش‌های رفتاری اهمیتی ندارد. در خانواده‌ای که بی‌نظمی در بین اعضای خانواده حاکم باشد؛ همین بی‌نظمی با حضور اعضای آن در جامعه بروز پیدا می‌کند. و یا خشونت خانوادگی،خود را در برخورده ای اجتماعی نشان می‌دهد.

آسیب های اجتماعی

آسیب اجتماعی به هر نوع عمل فردی یا جمعی اطالق می شود که در چارچوب اصول اخالقی و قواعد عام عمل جمعی رسمی و غیررسمی جامعه محل فعالیت کنشگران قرار نمی گیرد و در نتیجه با منع قانونی یا قبح اخلاقی و اجتماعی روبه رو می گردد.

به همین دلیل، کجروان سعی دارند کجرویهای خود را از دید ناظران قانون، اخالق عمومی و نظم اجتماعی پنهان کنند. زیرا در غیر این صورت با پیگرد قانونی اجتماعی مواجه می شود.

آسیب های اجتماعی یکی از مباحث مهم در روانشناسی اجتماعی هستند. از آنجایی که خاستگاه این آسیب ها جامعه است. بسیاری از خصوصیات و صفات جامعه را هم در بردارند.

از مهمترین این ویژگیها پویایی آنهاست؛ به این معنی که آسیبهای اجتماعی نیز همانند خود جامعه پویا بوده و به صورت درون زاد و برون زاد تغییر پیدا می کنند. آسیب هایی اطلاق می گردد که در هر جامعه یا اکثر جوامع مشکل آفرین هستند و به عنوان یک معضل به آنها توجه می شود.

نوعی رفتار اجتماعی است که در یک جامعۀ خاص، بنا بر روابط و ساختار آن جامعه ممکن است. آسیب به شمار بیاید؛ ولی در جوامع دیگری می تواند آسیب نباشد؛ مثال استفاده از تلفن همراه می تواند در جامعۀ نوجوانان ایرانی موجب آسیب شود؛ ولی در یک جامعه اروپایی چنین نباشد.

خانواده درمانی در کلینیک آرامش روان

خانواده درمانی در کلینیک آرامش روان

درمان آسیب اجتماعی و خانواده درمانی در کلینیک آرامش روان توسط بهترین مشاورین و متخصصین انجام می شود. در مرکز آرامش روان مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره زوج درمانی، مشاوره خاتواده، مشاوره مشکلات جنسی، مشاوره وسواس، مشاوره استرس، مشاوره بیش فعالی و … نیز انجام می شود. و نیز در کلینیک ندای آرامش روان مشاوره بصورت حضوری و مشاوره تلفنی انجام پذیر است.

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *