-

راه های درمان وسواس

راه های درمان وسواس

راه های درمان وسواس یکی از خدمات کلینیک ندای آرامش روان می باشد.

ندای____آرامش

 

 

 

 

 

 

 

درمان وسواس
بیماری وسواس یکی از بیماری های شایع در حوزه روانپزشکی است. که میلیون ها نفر در دنیا را گرفتار خود کرده است. شیوع این بیماری بین 2 تا 3 درصد می باشد. وسواس فکر یا رفتاری است که بارها توسط فرد تکرار می شود به گونه ای که زندگی روزمره خود را دچار اختلال می کند .

 

 

 

 

تقسیم بندی وسواس

وسواس آلودگی

برخی از افراد نسبت به هر گونه تماس با آلودگی از جمله دست زدن به اشیا دچار وسواس می شوند. این افراد نه تنها از آلوده شدن خود می ترسند بلکه از انتقال آلودگی به دیگران و خانواده خود هراس دارند.

وسواس تقارن :

این افراد در قرار گرفتن وسیله ای در جای مشخص وسواس دارند . به گونه ای که بارها مکان آن را تغییر می دهند تا به موقعیت مدنظر خود دست پیدا کنند.

وسواس نظم و ترتیب :

خصوصیت این نوع وسواس اینست که همه چیز در جای خود قرار گیرد.

وسواس جنسی :

بیمار در مورد داشتن هر نوع ارتباط و تماسی حتی با اعضای خانواده خود دچار وسواس می شود.

وسواس وارسی کردن:

بیمار چندین بار موضوعی را بررسی می کند مانند چک کردن درهای خانه یا گاز در هنگام بیرون رفتن از خانه به دلیل اینکه استرس بروز اتفاق یا حادثه ای را دارند.

وسواس بیماری:

برخی از افراد دائما از بیماری یا مرگ خود یا اطرافیان هراس دارند و مداوم به آن فکر می کنند.

درمان وسواس با روان درمانی

یکی از روش های درمانی که به بهبود فرد کمک می کند، روان درمانی است که توسط درمانگر یا روانشناس بالینی انجام می شود . در این روش درمانگر شرایطی مشابه برای ایجاد وسواس فکری در بیمار فراهم می کند و از فرد خواسته می شود واکنشی نسبت به آن نداشته باشد، در این موقعیت فرد دچار استرس شدید می شود. برای کاهش استرس و کمک به پروسه درمان معمولا روانپزشک دارویی به بیمار تجویز می کند . تنها نکته مهم اینست که مراجعه به پزشک و اقدام برای درمان به موقع و در مراحل اولیه بیماری باشد .

هدف هر درمان خوبی این است که شما را درمانگر خودتان کند

یک روانشناس خوب و یک روش درمانی خوب، کسی یا روشی است که ابزارهای لازم برای مدیریت استرس تان را به شما بدهد. به مرور که جلسات درمانی شما پیش می رود، هدایت درمان باید کم کم از درمانگر به شما منتقل شود.

در جلسات اولیه درمانگر تکالیفی را برای شما تعیین می کند اما به تدریج باید خودتان بتوانید موقعیت های سخت را شناسایی و تکالیف چالش برانگیزی برای خودتان تعیین کنید.

علل وسواس

عوامل فیزیولوژیکی: این عوامل بیشتر ریشه ژنتیکی دارند و درمان وسواس این افراد یا به کمک دارو درمانی یا ترکیب دارو درمانی و درمان شناختی رفتاری امکان پذیر خواهد بود. هدف درمانی این دسته از افراد بیشتر کنترل و مدیریت وسواس است تا درمان کامل آن.

عوامل ناهشیار: تجربیات گذشته ما در بخشی از مغز به نام حافظه روندی ذخیره می شود و در رفتار ، افکار و احساسات ما تاثیر زیادی دارند. ما نسبت به این بخش مغز هشیاری نداریم و اصطلاحات به آن ناهشیار یا ضمیر ناخودآگاه می گویند. با شناسایی و انحلال این عوامل ناهشیار وسواس این افراد درمان می شود و همانطور که گفتم بهترین روش درمانی برای این افراد درمان های پویشی است.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره وسواس و درمان وسواس می توانید با مشاوران کلینیک ندای آرامش روان در ارتباط باشید.

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “راه های درمان وسواس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *