-

درمان بیماری هرزگی

درمان بیماری هرزگی

درمان بیماری هرزگی را نزد بهترین روانشناسان و روانپزشکان کلینیک ندای آرامش روان شروع کنید.

هرزه کیست و هرزگی چیست؟

جامعه کسی که روابط بی قید و بند جنسی با افراد متعدد را دارد، هرزه میداند. در حقیقت چه بسا جوامع مختلف و حتی افراد گوناگون، تعاریف مختلفی برای این کلمه دارند و با تعریفی که در سر خود دارند. به قضاوت و برچسب زنی افراد بیرونی به عنوان “فاسد یا هرزه “میپردازند. در این میان، شنیدن تعریف قدرت نامحدود از “هرزه” میتواند برای علاقمندان، آگاهی بخش ترین چیزی باشد که تاکنون شنیده اند. زیرا مطلب عمیقی را به شما گوشزد خواهد کرد.

از دیدگاه قدرت نامحدود، هرزه کسی است که انرژی، قصه، خاطره، احساس یا بصورت کلی، باری از گذشته یا مکان و زمان دیگری را در این لحظه از زندگی خود حمل و وارد میکند. اگر کمی روی این تعریف فکر کنید و باهوش و هوشیار باشید. خواهید دید که این بیان، بهترین و دقیقترین تعریفی است که میتوان از این کلمه ارائه کرد.

ممکن است حس کنید این تعریف، به خیلی ها بر میخورد یا در جهت برچسب زنی به خیلی از افراد است. با این وجود، به جای اینکه حس کنید قدرت نامحدود در حال قضاوت کردن کسی است.

ندای____آرامش

در حقیقت، افرادی که در جامعه به “هرزه بودن” معروفند، افراد عجیبی نیستند !

آنها فقط آدمهای معمولی هستند که از گذشته خود، کلی بار احساسی حمل میکنند و قصه ای ار گذشته را در سر خود نگهداشته اند.

مثلا ممکن است یک فردی که جامعه نامش را هرزه میگذارد. داستانی در سر خود داشته باشد. که این داستان از یک تجاوز جنسی که در کودکی به او شده یا حتی یک شکست عشقی و خیانت دردناک، آغاز شده باشد. سپس او، آنقدر در مسیر زندگی به این قصه و مفهوم میچسبد که لحظه به لحظه، فقط و فقط به علت تعلق شدید به همین قصه، بیشتر و بیشتر به هرزگی “در عمل” نیز دامن میزند. زیرا به علت چسبیدن به یک قصه در گذشته اش، دیگر به خود احترام و بکارت ذهنی و وجودی قائل نیست. 

بیش فعالی جنسی چیست؟

انجمن درمان اعتیاد آمریکا (ASAM) اعتیاد را «بیماریِ جدی و مزمنِ سیستم پاداش‌دهی، انگیزش، حافظه و اجزای مرتبط با آنها در مغز» تعریف می‌کند.

فردی که بیش فعالی جنسی دارد، یا خود را در آمیزش جنسی غرق می‌کند یا میلی شدید و غیرعادی او را به‌سمت آمیزش جنسی سوق می‌دهد. افکار معتادان جنسی تحت سیطرهٔ فعالیت‌های جنسی است. این افکار آن‌چنان شدت می‌یابند که فعالیت‌ها و عملکرد‌های روزانه را مختل می‌کنند. اگر انگیختگی جنسی از کنترل خارج شود، فرد در رویارویی با موقعیت‌های اجتماعی با دشواری رو‌به‌رو می‌شود.

گاهی افرادی با روابط جنسی سالم و لذت‌بخش نیز دچار وسواس می‌شوند. این افراد گاهی به‌خود می‌آیند و متوجه می‌شوند اعمال و فانتزی‌هایی، که برای دیگران پذیرفتنی نیست، آنها را تحریک می‌کند.

در برخی مواقع نیز ممکن است فرد دچار انحرافات جنسی نظیر کودک آزاری باشد. البته این انحراف روانی قابل‌تشخیص است.

منحرف جنسی با محرک‌هایی تحریک می‌شود که برای اکثر مردم پذیرفتنی نیست. میل جنسی به کودکان یا قتل‌های شهوانی نمونه‌هایی از انحراف جنسی هستند. انحراف جنسی با اختلال عملکرد روانی و پریشانیِ مزمن همراه است.

اعتیاد جنسی تأثیرات مخربی بر خانواده‌ها، روابط و زندگیِ افرادِ درگیر می‌گذارد. اما به‌طور رسمی بیماری شمرده نمی‌شود. یکی از دشواری‌های تشخیص بیش فعالی جنسی این است. که افراد تمایلات جنسی متفاوتی دارند. شخصی ممکن است شریک جنسی خود را به‌دلیل بالا‌تر بودن کشش‌های جنسی‌اش معتاد جنسی بداند. برای تشخیص اینکه آیا اعتیاد جنسی اختلال است یا نه، به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

برخی از گرایش‌ها و رفتار‌های معتادان جنسی

ناتوانی در مهار فشار‌های جنسی و احترام به خطوط قرمز شرکای جنس

جدا‌شدگی: به این معنا که عمل جنسی از نظر روحی فرد را ارضا نمی‌کند.

وسواس و اصرار بر جذب دیگران، عاشق بودن و شروع روابط عاشقانه جدید که اغلب فرد را هم‌زمان درگیر چندین رابطه می‌کند.

احساس گناه و شرم

آگاهی دربارۀ غیر‌قابل‌کنترل بودن فشار‌های جنسی و در عین حال، غفلت از عواقب مالی، بهداشتی و اجتماعی آن

مجموعه‌ای دائمی از شکست‌های مکرر در مقاومت دربرابر تکانه‌ها و فشار‌هایی که فرد را به‌ سمت روابط جنسی کور و ناشی از هرزگی سوق می‌دهند.

انجام فعالیت‌های جنسی، طولانی‌تر و شدید‌تر از چیزی که فرد قصد آن را داشته است.

تلاش‌های فراوان برای توقف، کاهش یا کنترل رفتار‌های جنسی

صرف انرژی و زمان فراوان برای انجام رابطه جنسی، شهوت‌رانی یا تجدید قوا

ترک فعالیت‌های اجتماعی، کاری یا تفریحی به‌خاطر بیش فعالی جنسی

اختلال خشم جنسی: اگر فرد نتواند اعتیاد خود را ارضا کند دچار پریشانی، اضطراب و بی‌قراری می‌شود. و احتمالا رفتار خشونت‌آمیزی بروز می‌دهد.

انجام فعالیت‌های جنسی در پاسخ به اختلالات روانی یا رویداد‌های پر‌استرس زندگی.

رفتارها و مشخصات اعتیاد جنسی

برخی تلاش ‎ها برای تعریف مشخصات اعتیاد جنسی بر پایۀ متونی در مورد وابستگی به مواد شیمیایی استوار بوده است. اعتیاد جنسی می‎تواند همان سیستم‎ های پاداش و مدارهای مرتبط به اعتیاد به مواد مخدر را در مغز فعال کند.

عوامل مرتبط با اعتیاد جنسی

خودارضاءگری تکانشی

ماجراهای متعدد، شرکاء جنسی متعدد و شرکاء جنسی یک‌شبه

مشغولیت مداوم به پورنوگرافی

اقدام به انجام سکس ناسالم

سکس سایبری یا استفاده از تکنولوژی کامپیوتری برای سکس

ملاقات با زنان خیابانی یا اقدام به فاحشه‎نوازی

خودنمایی جنسی یا عریان‎گردی

نظربازی یا چشم‌چرانی

برای ترک اعتیاد جنسی چه روش‌هایی وجود دارد؟

دروغ یا لاپوشانی

خب، آیا من درمان شده‌ام؟ نه هنوز به طور کامل، اما درباره‌ی خودم و تقریباً تمام کسانی که در زندگی‌ام هستند. از جمله آنهایی که با هم رابطه‌ی عاطفی داریم، کاملاً با شما صادقم. در واقع با خودم صادقم و خودم را دوست دارم.

این بخش صداقت بسیار مهم است، شاید بیش از هر چیز دیگری. دکتر وایز می‌گفت: «از جایی دیگر بهبودی صرفاً به معنای هوشیاری نیست؛ به معنای صداقت است. شما چقدر در روابط‌تان صادق هستنید، روابط‌تان تا چه اندازه معنادار است. چقدر به آدم‌های زندگی‌تان وصل‌اید؟ چقدر صداقت دارید؟ آیا دارید کاری می‌کنید که صداقت‌ را ازتان می‌گیرد؟ آیا دارید دروغ می‌گویید یا لاپوشانی می‌کنید؟

اگر به لحاظ جنسی بی‌اراده یا معتاد هستید. باید با یک رویکرد کاملاً تازه به سکس و تمام متعلقاتش نگاه کنید و در صدد درکش برآیید. در این رویکرد تازه باید رفتار خارج از کنترل و تمام الگوهای رفتاری مخرب گذشته را کنار بگذارید. خود سکس مشکل نیست؛ این معتاد است که از آن سوء استفاده می‌کند و به مقوله‌ای خطرناک و خارج از کنترل تبدیلش می‌کند.

عوامل تحریک و اضطرار

شما در فرآیند بهبودی در نهایت به یک نقطه‌ی تعادل می‌رسید. و در همان نقطه می‌مانید و باید از یک سری کارهایی که در گذشته می‌کردید. تا ابد پرهیز کنید. هر که باشید، یک سری عامل تحریک و اضطرار پیش رویتان قرار می‌گیرد که باید از آنها پرهیز کنید. اما همه‌ی معتادان به سکس یک جور نیستند. عوامل تحریک در شما با عوامل تحریک در من متفاوت است.

اثرات و عوارض اعتیاد به رابطه جنسی

در حدود 38 درصد از مردان و 45 درصد زنان معتاد به رابطه جنسی، در نتیجه رفتار خود، یک بیماری مقاربتی دارند. بارداری نیز یک عارضه جانبی شایع است که می تواند رخ دهد.

در یک نظرسنجی، نزدیک به 70 درصد از زنان معتاد به رابطه جنسی، گزارش دادند که حداقل یک بارداری ناخواسته را تجربه کرده اند. علاوه بر این، اعتیاد به رابطه جنسی به احتمال زیاد تاثیر منفی بر روی چندین نقطه بر زندگی فرد دارد. می تواند منجر به موارد زیر شود که شامل:

کاهش روابط شخصی، روابط اجتماعی و خانوادگی

کاهش تمرکز و بهره وری در کار

پیامدهای فیزیکی مانند اختلال عملکرد جنسی و یا بیماری های مقاربتی

می تواند اثرات روانی عمیقی داشته باشد، مانند احساس شرمساری، عدم کفایت و پریشانی عاطفی

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *